Adfiz: experiment met ecosystemen

Adfiz ken je vak 2018

Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. De eerste pilot gaat over digitale platformen, waar diensten en producten van verschillende bedrijven zich steeds vaker verzamelen, ook wel digitale ecosystemen genoemd.

Twee soorten platformen vallen op. In de ene soort zie je de concentratie van diensten en producten rondom communicatieplatformen als Facebook en Instagram of virtuele assistenten als Google Home en Alexa. Een vooruitstrevend voorbeeld is het Chinese WeChat, een combinatie van Facebook en Whatsapp. De alles-in-één-app is als een Zwitsers zakmes voor het dagelijks leven. Behalve om te chatten wordt het door Chinezen bijvoorbeeld ook gebruikt als betaalmiddel, om cadeautjes te geven of een afspraak te maken in het ziekenhuis. Ze bestellen er hun bioscooptickets mee, regelen een visum of sluiten (micro)verzekeringen af. Alles via één toegang.

In de tweede soort gaat het om platformen rondom thema’s, zoals ondernemen, reizen of gezondheid. Zo heeft Ryanair de ambitie de Amazon van de reiswereld te worden en is het ticket bijzaak. Geld verdienen doen ze door de verkoop van extra’s: van voorrang bij het instappen, het inchecken van ruimbagage, eten en drinken aan boord tot hotelovernachtingen, lang parkeren, autohuur, verzekeringen en pakketreizen.

Leren van LiveAdvize

Een digitaal platform hoef je niet zelf te bouwen. Je kunt ervoor kiezen onderdeel te worden van een bestaand platform en daar gaten in het aanbod te vullen. Om inzicht te krijgen in de vraagstukken en succesfactoren die daarbij een rol spelen, doen Adfiz-leden mee aan een pilot met LiveAdvize. Vrijdag 30 november was de eerste kennismaking. LiveAdvize biedt adviseurs met slimme applicaties toegang tot ondernemers die op branchespecifieke platformen zoeken naar oplossingen voor allerlei zakelijke vraagstukken. Op zijn beurt kan de ondernemer via één applicatie terecht bij financieel adviseurs, belastingadviseurs en accountants, juridisch adviseurs en sectorspecifieke adviseurs.

Tijdens de eerste sessie werden interessante vraagstukken opgeworpen.

  • Waar let je op bij de selectie van businesspartners? Dat zijn zeker niet per se de traditionele partners. Hoe vind, selecteer en werk je samen met nieuwe, vaak digitale, partners? Hoe ben je als collectief maximaal relevant voor de klant? Hoe houd je zelf grip op het klantcontact? Hoe voorkom je dat het platform je grootste concurrent wordt?
  • Wat betekent het voor de organisatie van je bedrijf als je aansluit op een platform? Kun je de klantinteractie in bestaande processen passen of moet je je bedrijf aanpassen op de dynamiek van het platform?
  • Welke behoeften heeft de klant allemaal tijdens de totale klantreis en welke bekende en nieuwe waarde kun jij daarin toevoegen? En hoe zorg je dat de klantcontacten op een platform zich verplaatsen naar je eigen business?

Op zoek naar antwoord

We gaan op zoek naar het antwoord op dit soort vragen. Een spannende en interessante reis. De lessen zullen we later in deze rubriek met de VVP-lezers delen.

Deze samenvatting wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...