Adfiz: experiment met ecosystemen

Adfiz ken je vak 2018

Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. De eerste pilot gaat over digitale platformen, waar diensten en producten van verschillende bedrijven zich steeds vaker verzamelen, ook wel digitale ecosystemen genoemd.

Twee soorten platformen vallen op. In de ene soort zie je de concentratie van diensten en producten rondom communicatieplatformen als Facebook en Instagram of virtuele assistenten als Google Home en Alexa. Een vooruitstrevend voorbeeld is het Chinese WeChat, een combinatie van Facebook en Whatsapp. De alles-in-één-app is als een Zwitsers zakmes voor het dagelijks leven. Behalve om te chatten wordt het door Chinezen bijvoorbeeld ook gebruikt als betaalmiddel, om cadeautjes te geven of een afspraak te maken in het ziekenhuis. Ze bestellen er hun bioscooptickets mee, regelen een visum of sluiten (micro)verzekeringen af. Alles via één toegang.

In de tweede soort gaat het om platformen rondom thema’s, zoals ondernemen, reizen of gezondheid. Zo heeft Ryanair de ambitie de Amazon van de reiswereld te worden en is het ticket bijzaak. Geld verdienen doen ze door de verkoop van extra’s: van voorrang bij het instappen, het inchecken van ruimbagage, eten en drinken aan boord tot hotelovernachtingen, lang parkeren, autohuur, verzekeringen en pakketreizen.

Leren van LiveAdvize

Een digitaal platform hoef je niet zelf te bouwen. Je kunt ervoor kiezen onderdeel te worden van een bestaand platform en daar gaten in het aanbod te vullen. Om inzicht te krijgen in de vraagstukken en succesfactoren die daarbij een rol spelen, doen Adfiz-leden mee aan een pilot met LiveAdvize. Vrijdag 30 november was de eerste kennismaking. LiveAdvize biedt adviseurs met slimme applicaties toegang tot ondernemers die op branchespecifieke platformen zoeken naar oplossingen voor allerlei zakelijke vraagstukken. Op zijn beurt kan de ondernemer via één applicatie terecht bij financieel adviseurs, belastingadviseurs en accountants, juridisch adviseurs en sectorspecifieke adviseurs.

Tijdens de eerste sessie werden interessante vraagstukken opgeworpen.

  • Waar let je op bij de selectie van businesspartners? Dat zijn zeker niet per se de traditionele partners. Hoe vind, selecteer en werk je samen met nieuwe, vaak digitale, partners? Hoe ben je als collectief maximaal relevant voor de klant? Hoe houd je zelf grip op het klantcontact? Hoe voorkom je dat het platform je grootste concurrent wordt?
  • Wat betekent het voor de organisatie van je bedrijf als je aansluit op een platform? Kun je de klantinteractie in bestaande processen passen of moet je je bedrijf aanpassen op de dynamiek van het platform?
  • Welke behoeften heeft de klant allemaal tijdens de totale klantreis en welke bekende en nieuwe waarde kun jij daarin toevoegen? En hoe zorg je dat de klantcontacten op een platform zich verplaatsen naar je eigen business?

Op zoek naar antwoord

We gaan op zoek naar het antwoord op dit soort vragen. Een spannende en interessante reis. De lessen zullen we later in deze rubriek met de VVP-lezers delen.

Deze samenvatting wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: minister vindt juiste balans

Adfiz: minister vindt juiste balans

De juiste balans tussen wensen uit de Kamer en de argumenten uit de sector. Dat vindt minister Hoekstra in volgens Adfiz in de maatregelen die hij dinsdag bekend...

Adfiz Prestatie Onderzoek: nieuwe winnaars bij Particulier Leven en Schade

Adfiz Prestatie Onderzoek: nieuwe winnaars bij Particulier Leven en Schade

De nieuwe 'Beste Partner'-prijzen van Adfiz zijn gewonnen door de Vereende (Beste Partner Verzekerbaarheid), TAF (Beste Partner Efficiency) en Movir (Beste Partner...

Adfiz wil meer publieke aandacht voor echte waarde van advies

Adfiz wil meer publieke aandacht voor echte waarde van advies

Een veel belangrijker issue dan provisie is dat "er meer publieke aandacht komt voor de echte waarde van advies, en dat we rechtstreekse productverkoop en leadgeneratie...

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start een pilot met Watson van IBM. In zijn maandcolumn op www.adfiz.nl roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema leden op mee te doen met de pilot. Wiertsema:...

Adfiz tegen algemene verlaging collectiviteitskorting

Adfiz tegen algemene verlaging collectiviteitskorting

Adfiz is ervan overtuigd dat een generieke verlaging van de collectiviteitskorting niet gaat leiden tot meer zorginhoudelijke afspraken. De oplossing moet wat...

Hoe creëer je meerwaarde met collectieve zorgverzekeringen?

Hoe creëer je meerwaarde met collectieve zorgverzekeringen?

Hoe creëer je meerwaarde met collectieve zorgverzekeringen? Deze vraag beantwoordt Adfiz in een kennisartikel voor de VVP-nieuwsbrief 'Ken je vak op vrijdag!'. De...