Adfiz: experiment met ecosystemen

Adfiz ken je vak 2018

Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. De eerste pilot gaat over digitale platformen, waar diensten en producten van verschillende bedrijven zich steeds vaker verzamelen, ook wel digitale ecosystemen genoemd.

Twee soorten platformen vallen op. In de ene soort zie je de concentratie van diensten en producten rondom communicatieplatformen als Facebook en Instagram of virtuele assistenten als Google Home en Alexa. Een vooruitstrevend voorbeeld is het Chinese WeChat, een combinatie van Facebook en Whatsapp. De alles-in-één-app is als een Zwitsers zakmes voor het dagelijks leven. Behalve om te chatten wordt het door Chinezen bijvoorbeeld ook gebruikt als betaalmiddel, om cadeautjes te geven of een afspraak te maken in het ziekenhuis. Ze bestellen er hun bioscooptickets mee, regelen een visum of sluiten (micro)verzekeringen af. Alles via één toegang.

In de tweede soort gaat het om platformen rondom thema’s, zoals ondernemen, reizen of gezondheid. Zo heeft Ryanair de ambitie de Amazon van de reiswereld te worden en is het ticket bijzaak. Geld verdienen doen ze door de verkoop van extra’s: van voorrang bij het instappen, het inchecken van ruimbagage, eten en drinken aan boord tot hotelovernachtingen, lang parkeren, autohuur, verzekeringen en pakketreizen.

Leren van LiveAdvize

Een digitaal platform hoef je niet zelf te bouwen. Je kunt ervoor kiezen onderdeel te worden van een bestaand platform en daar gaten in het aanbod te vullen. Om inzicht te krijgen in de vraagstukken en succesfactoren die daarbij een rol spelen, doen Adfiz-leden mee aan een pilot met LiveAdvize. Vrijdag 30 november was de eerste kennismaking. LiveAdvize biedt adviseurs met slimme applicaties toegang tot ondernemers die op branchespecifieke platformen zoeken naar oplossingen voor allerlei zakelijke vraagstukken. Op zijn beurt kan de ondernemer via één applicatie terecht bij financieel adviseurs, belastingadviseurs en accountants, juridisch adviseurs en sectorspecifieke adviseurs.

Tijdens de eerste sessie werden interessante vraagstukken opgeworpen.

  • Waar let je op bij de selectie van businesspartners? Dat zijn zeker niet per se de traditionele partners. Hoe vind, selecteer en werk je samen met nieuwe, vaak digitale, partners? Hoe ben je als collectief maximaal relevant voor de klant? Hoe houd je zelf grip op het klantcontact? Hoe voorkom je dat het platform je grootste concurrent wordt?
  • Wat betekent het voor de organisatie van je bedrijf als je aansluit op een platform? Kun je de klantinteractie in bestaande processen passen of moet je je bedrijf aanpassen op de dynamiek van het platform?
  • Welke behoeften heeft de klant allemaal tijdens de totale klantreis en welke bekende en nieuwe waarde kun jij daarin toevoegen? En hoe zorg je dat de klantcontacten op een platform zich verplaatsen naar je eigen business?

Op zoek naar antwoord

We gaan op zoek naar het antwoord op dit soort vragen. Een spannende en interessante reis. De lessen zullen we later in deze rubriek met de VVP-lezers delen.

Deze samenvatting wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...

Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers

Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers

Een recent gepubliceerde aanwijzing van de AFM laat zien hoe nauwgezet de beloning van freelancers moet voldoen aan de wettelijke eisen, meent Adfiz. De AFM constateerde...

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën...