Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie
Adfiz vindt het ongehoord dat CZ zich “zo ingrijpend bemoeit met de adviespraktijk van onafhankelijke financieel adviseurs dat in detail wordt voorgeschreven hoe er advies gegeven moet worden om voor provisie in aanmerking te kunnen komen. Wij zijn dan ook een onderzoek gestart of juridische stappen richting CZ haalbaar zijn”.
Aldus Adfiz in reactie op de aankondiging van CZ de provisie op individuele portefeuilles en mantelcontracten te gaan afbouwen. De afbouw leidt ertoe dat CZ per 2027 geen provisie meer betaalt op individuele portefeuilles. Alleen als er sprake is van een “schaalbare digitale adviespropositie” wil CZ provisie blijven betalen.
Adviseurs, aldus Adfiz, ervaren dat hiermee in praktijk door CZ afscheid wordt genomen van vergoeding voor adviseurs door CZ op individuele zorgverzekeringen.
Adfiz: “Op https://www.cz.nl/-/media/files/cz/zakelijk/criteria-voor-digitale-schaalbare-propositie.pdf zijn criteria gepubliceerd waaraan zo’n “digitale schaalbare propositie” moet voldoen. Uit deze criteria blijkt dat er weinig adviseurs zullen zijn die hieraan kunnen voldoen. Dit betekent dat veel met CZ samenwerkende adviseurs vanaf 2025 geconfronteerd gaan worden met opgelegde provisieverlagingen. Dit leidt uiteindelijk per 2027 tot een portefeuille die geen provisie-inkomsten oplevert maar waarvoor de adviseur wel (wettelijke) zorgplicht heeft.
“Adfiz is vooraf door CZ geïnformeerd over de beoogde wijzigingen. Wij hebben verschillende gesprekken met CZ hierover gehad, waarin wij meermaals hebben aangegeven het hier niet eens te zijn met de maatregelen. Een verplichte digitale adviespropositie vinden wij niet in het belang van de klanten van adviseurs, zeker niet in een tijd waarin toezichthouders als de AFM aandacht vragen voor mensen die digitaal niet vaardig zijn. CZ heeft in reactie daarop een soort ‘hardheidsclausule’”ingebouwd als het gaat om “aantoonbaar advies aan mensen in kwetsbare posities, i.e. mensen met weinig digitale vaardigheden en die financieel niet de mogelijkheid hebben om een advies te bekostigen”. Maar hoe hier in praktijk invulling aan wordt gegeven is niet duidelijk aangegeven.”
Disproportioneel hoog
CZ stelt in een position paper op haar website: “Toegankelijkheid van zorg vormt een steeds grotere uitdaging, terwijl stijging van de zorgkosten de betaalbaarheid verder onder druk zet. Als CZ blijven we daarom kritisch kijken naar de uitlegbaarheid van onze kosten, afspraken en regelingen en passen we per 1 januari 2025 onze provisieregeling aan.”
Over individuele contracten schrijft CZ: “Voor individuele portefeuilles en mantels constateren we een niet uitlegbare situatie. De provisie bij een klein deel van het intermediair is disproportioneel hoog als gevolg van een vergoeding op basis van aantallen verzekerden in plaats van aantal premiebetalers. Dit is historisch zo gegroeid maar gaan we nu rechttrekken. Tegenwoordig kan individueel zorgadvies efficiënt worden verzorgd via online diensten, waardoor fysieke adviesgesprekken zelden nodig zijn en slechts voor een klein deel van de portefeuille plaatsvinden. We zijn daarom voornemens om geen individuele provisie meer te betalen, tenzij er een volwassen, schaalbare digitale adviespropositie beschikbaar is waarmee alle individuele klanten kunnen worden geholpen. Het is aan CZ om te beoordelen of een adviespropositie voldoet aan bepaalde criteria van volwassenheid en schaalbaarheid. Deze criteria zijn te vinden op cz.nl/intermediair/uitlegbare-provisie.
“Voor intermediairs die zo’n propositie bieden blijven we de individuele portefeuille en mantels belonen met een provisie. Deze provisie zal echter, net als in de collectieve markt, voortaan per premiebetalende verzekerde berekend worden. Voor overige individuele portefeuilles en mantels bouwen we de provisie in stappen af. Van ⅔ in 2025 naar ⅓ in 2026 naar nul euro in 2027. CZ blijft wel open staan voor samenwerking met deze intermediairs maar de verzekerde die individueel advies wil moet daarvoor de rekening aan het desbetreffende intermediair zelf betalen. Voor aantoonbaar advies aan mensen in kwetsbare posities, i.e. mensen met weinig digitale vaardigheden en die financieel niet de mogelijkheid hebben om een advies te bekostigen, richten we een fonds in van waaruit op aanvraag en ter beoordeling door CZ adviezen achteraf kunnen worden vergoed.”
Over collectiviteiten schrijft CZ: “We vragen intermediairs om alle afspraken op contractniveau over dienstverlening op het gebied van advisering en bemiddeling van de collectieve zorgverzekering voor de start van het jaar transparant te maken. De uitbetaling van de provisie start als daaraan is voldaan en loopt door als de werkzaamheden conform worden uitgevoerd. Als dat niet het geval is dan stopt of verandert de betaling en maken we afspraken over hoe verschillen worden verrekend.”
Reactie toevoegen
Reacties
Jeroen de Rijk - Ex IM 7 juni 2024
Net zo onbetrouwbaar voor het IM als Zilveren Kruis en Avero die hebben dit trucje al eerder uitgevoerd.
Ruim acht op tien advieskantoren verwacht groei in 2025
Ruim acht op de tien advieskantoren (83 procent) verwacht in 2025 groei te noteren, vooral in de segmenten schade en leven en ook wel particulier. Voor hypotheken...
Definitief overstapcijfer zorgverzekering zeven procent
Ruim 1,2 miljoen verzekerden zijn eind vorig jaar en begin dit jaar overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Dat is zeven procent van de verzekerden. In het...
Adfiz organiseert vanaf maart zeven bijeenkomsten voor leden verspreid over alle regio's. Tijdens deze Adfiz in de Regio-bijeenkomsten praat Adfiz-directeur Enno...
(Uit VVP 5-6 2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP Actueel op de korrel duikt er weer in. Met dit keer als boodschap: een bubbeltje mag best...
Finfin van Adfiz gaat veranderen
Finfin van Adfiz gaat veranderen. Adfiz: "Het gebruik van onder meer de vragenmodule loopt al geruime tijd terug. Bovendien bleek vorig jaar uit onderzoek van het...
Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt
Adfiz heeft haar Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt. Het document wordt meestal tweemaal per jaar ge-update. Rond Prinsjesdag worden de meest recent bekend...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...
Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling
Deelname aan de Adfiz nieuwjaarspeiling staat nog tot eind volgende week open. Klik HIER om deel te nemen. In januari doet Adfiz altijd een nieuwjaarspeiling onder...
6,7 procent wisselt van zorgverzekeraar
Van alle verzekerden is eind vorig jaar 6,7 procent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. In totaal gaat het om 1,2 miljoen overstappers. Vektis komt met...
NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden is de grote winnaar van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. NN won twee van de vier categorieën (Duurzame ontwikkeling en Ketenefficiency)...