Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie
Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur Enno Wiertsema: "Minister Hoekstra staat op het punt onwerkbare en ineffectieve regelgeving in te voeren. Zijn voorstel om provisies bij schadeverzekeringen exact transparant te maken staat haaks op zijn zelf opgelegde randvoorwaarden; door de gekozen uitvoering is het niet in het belang van de klant én wordt het gelijk speelveld verstoord tussen advieskantoren en directe verzekeraars. Adfiz roept nu de Tweede Kamer op: Zorg voor een uitvoerbaar systeem waarbij consumenten goede informatie krijgen op het moment dat ze voor advies kiezen. En leg dezelfde verplichting op aan directe verzekeraars.
"De Tweede Kamer heeft zich eerder kritisch geuit over het voorstel van de minister. Op verzoek van de Kamer heeft de minister daarom via de AFM nogmaals het gesprek gevoerd met de sector. Alles wijst er echter op dat de conclusie vooraf vaststond. AFM noch minister luisteren naar de vele waarschuwingen rondom benadeling van de consument, de praktische onuitvoerbaarheid en de juridische onhoudbaarheid van de plannen. Daarmee worden de zorgen die de Tweede Kamer heeft geuit volstrekt genegeerd."
Informatie komt te laat
Adfiz "is voorstander van transparantie als het goed uitgevoerd wordt. Voor iedere consument is timing belangrijk: de juiste informatie op het juiste moment. En precies daar gaat de minister de fout in. De minister wil exacte provisiebedragen, ook al zijn die bedragen pas bekend ruim nadat de keuze voor een adviseur is gemaakt. Het exacte provisiebedrag is op zijn vroegst bekend als het leeuwendeel van het advieswerk geleverd is en de verzekering gekozen. Op deze manier komt de informatie veel te laat. Het helpt geen enkele consument bij zijn keuze voor een adviseur of zijn dienstverlening".
Verzekeraars niet transparant
Directe verzekeraars, aldus Wiertsema, "hoeven bovendien van de minister niet transparant te zijn. Hiermee maakt hij professioneel financieel advies en vergelijkingssites minder aantrekkelijk dan productverkoop door directe verzekeraars. Dit gaat niet alleen in tegen de door de minister gedane toezegging aan de Tweede Kamer, de ongelijke behandeling is ook in strijd met Europese regelgeving. De consument wordt zo in het verkoopkanaal slechter beschermd dan in het advieskanaal. Het is een onbegrijpelijk cadeau voor directe verzekeraars, van een minister die weet hoe slecht het met de financiële geletterdheid gesteld staat en die zegt betere consumentenkeuzes na te streven".
Eerder transparant is beter
Adfiz roept de Kamer op te zorgen dat de consument "niet de dupe wordt van de slecht doordachte uitvoering van transparantieregels. Ze presenteert de Kamer twee uitwerkingsvoorstellen die de consument wel kunnen helpen. Het oorspronkelijke plan van de minister waarbij al in de eerste oriëntatiefase verteld moet worden welk deel van de premie straks provisie betreft. En een voorstel waarin wel nominale bedragen genoemd moeten worden, maar die recht doet aan de verschillen in klantvraag en de wijze waarop het contact plaatsvindt. Beide voorstellen maken het bovendien eenvoudig mogelijk om dezelfde verplichting op te leggen aan de directe verzekeraars, zodat consumenten niet door ongelijke informatie op het verkeerde been worden gezet".
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 26 november 2021
Laten we het klantbelang voorop blijven stellen en de minister negeren. Zolang wetgeving tegen elkaar indruist is er geen wetgeving. Nederland is stuurloos wij als sector zullen het initiatief moeten nemen de consument te beschermen tegen de ondeskundigen uit Den Haag. Zoals Tjeenk-Willink aan gaf, bewindslieden moeten over vakkennis beschikken hetgeen nu ontbeert.
Is jouw organisatie al AI-geletterd?
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...
Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi
Om pensioenadviseurs te ondersteunen bij het opstellen van een goed transitieplan heeft Adfiz samen met het Verbond van Verzekeraars een handleiding met tekstvoorbeelden...
Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!
“Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is...
Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot
Bij de behandeling van het Wetsvoorstel verzamelwet gegevensbescherming, waarmee de Uitvoeringswet Algemene Verordening gegevensbescherming (UAVG) wordt geactualiseerd,...
Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit
Adfiz breidt haar Prestatie Onderzoek uit. Adfiz: "De doelgroep wordt vanaf dit jaar uitgebreid naar alle bedrijven die onderdeel zijn van het natuurlijk eco-systeem...
Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden
Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....
Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz
Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...
Gemberbierijs en boter op het hoofd
(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...
Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"
"Het ombuigen van het kostbare periodieke examencircus in een waardecreërend opleidingencircuit", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn,...