Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur Enno Wiertsema: "Minister Hoekstra staat op het punt onwerkbare en ineffectieve regelgeving in te voeren. Zijn voorstel om provisies bij schadeverzekeringen exact transparant te maken staat haaks op zijn zelf opgelegde randvoorwaarden; door de gekozen uitvoering is het niet in het belang van de klant én wordt het gelijk speelveld verstoord tussen advieskantoren en directe verzekeraars. Adfiz roept nu  de Tweede Kamer op: Zorg voor een uitvoerbaar systeem waarbij consumenten goede informatie krijgen op het moment dat ze voor advies kiezen. En leg dezelfde verplichting op aan directe verzekeraars.

"De Tweede Kamer heeft zich eerder kritisch geuit over het voorstel van de minister. Op verzoek van de Kamer heeft de minister daarom via de AFM nogmaals het gesprek gevoerd met de sector. Alles wijst er echter op dat de conclusie vooraf vaststond. AFM noch minister luisteren naar de vele waarschuwingen rondom benadeling van de consument, de praktische onuitvoerbaarheid en de juridische onhoudbaarheid van de plannen. Daarmee worden de zorgen die de Tweede Kamer heeft geuit volstrekt genegeerd."

Informatie komt te laat

Adfiz "is voorstander van transparantie als het goed uitgevoerd wordt. Voor iedere consument is timing belangrijk: de juiste informatie op het juiste moment. En precies daar gaat de minister de fout in. De minister wil exacte provisiebedragen, ook al zijn die bedragen pas bekend ruim nadat de keuze voor een adviseur is gemaakt. Het exacte provisiebedrag is op zijn vroegst bekend als het leeuwendeel van het advieswerk geleverd is en de verzekering gekozen. Op deze manier komt de informatie veel te laat. Het helpt geen enkele consument bij zijn keuze voor een adviseur of zijn dienstverlening".

Verzekeraars niet transparant

Directe verzekeraars, aldus Wiertsema, "hoeven bovendien van de minister niet transparant te zijn. Hiermee maakt hij professioneel financieel advies en vergelijkingssites minder aantrekkelijk dan productverkoop door directe verzekeraars. Dit gaat niet alleen in tegen de door de minister gedane toezegging aan de Tweede Kamer, de ongelijke behandeling is ook in strijd met Europese regelgeving. De consument wordt zo in het verkoopkanaal slechter beschermd dan in het advieskanaal. Het is een onbegrijpelijk cadeau voor directe verzekeraars, van een minister die weet hoe slecht het met de financiële geletterdheid gesteld staat en die zegt betere consumentenkeuzes na te streven".

Eerder transparant is beter

Adfiz roept de Kamer op te zorgen dat de consument "niet de dupe wordt van de slecht doordachte uitvoering van transparantieregels. Ze presenteert de Kamer twee uitwerkingsvoorstellen die de consument wel kunnen helpen. Het oorspronkelijke plan van de minister waarbij al in de eerste oriëntatiefase verteld moet worden welk deel van de premie straks provisie betreft. En een voorstel waarin wel nominale bedragen genoemd moeten worden, maar die recht doet aan de verschillen in klantvraag en de wijze waarop het contact plaatsvindt. Beide voorstellen maken het bovendien eenvoudig mogelijk om dezelfde verplichting op te leggen aan de directe verzekeraars, zodat consumenten niet door ongelijke informatie op het verkeerde been worden gezet".

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 26 november 2021

Laten we het klantbelang voorop blijven stellen en de minister negeren. Zolang wetgeving tegen elkaar indruist is er geen wetgeving. Nederland is stuurloos wij als sector zullen het initiatief moeten nemen de consument te beschermen tegen de ondeskundigen uit Den Haag. Zoals Tjeenk-Willink aan gaf, bewindslieden moeten over vakkennis beschikken hetgeen nu ontbeert.

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

"Het ombuigen van het kostbare periodieke examencircus in een waardecreërend opleidingencircuit", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn,...

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

HBO-studenten kunnen sinds kort bij een aantal HBO-instellingen op een nieuwe manier afstuderen; namelijk afstuderen op een ‘beroepsproduct’, zo laat...

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz, Narim en VNAB zijn een onderzoek gestart naar de verzekerbaarheid van grote, innovatieve duurzame projecten. Dit onderzoek brengt...

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel...

Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken

Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken

"Van de onderwerpen die voor onze sector in het rapport aan de orde komen, vragen wij het kabinet om als eerste de dubbele PE-eis en de stapeling van verplichte...

De negatieve cirkel doorbreken

De negatieve cirkel doorbreken

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Mijn oproep aan de sector, maar ook richting politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties...

Veranderende risico's door circulaire economie: een verkenning

Veranderende risico's door circulaire economie: een verkenning

(Adfiz en INSVER in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De circulaire economie zal steeds meer terrein winnen als antwoord op klimaatverandering, schaarste van grondstoffen...

Adfiz: update overzicht klimaatrisico’s in polisvoorwaarden

Adfiz: update overzicht klimaatrisico’s in polisvoorwaarden

Adfiz heeft in het kennisportaal Klimaatrisico's de polisvoorwaarden bijgewerkt van een aantal schadeverzekeringen. "Polisvoorwaarden van opstal- en inboedelverzekeringen...

Nieuwe medewerkers vinden, het kan wél

Nieuwe medewerkers vinden, het kan wél

"Goede collega's aantrekken is voor een groot deel iets wat je zelf in de hand hebt. Je moet het écht willen, doen en blijven doen, want het komt niet vanzelf...

Adfiz en INSVER ontwikkelen nieuwe verduurzamingstools

Adfiz en INSVER ontwikkelen nieuwe verduurzamingstools

Adfiz en INSVER hebben twee nieuwe praktische tools ontwikkeld ter ondersteuning van de verduurzaming van de eigen bedrijfsvoering. Met de tool Stappenplan kan...