Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur Enno Wiertsema: "Minister Hoekstra staat op het punt onwerkbare en ineffectieve regelgeving in te voeren. Zijn voorstel om provisies bij schadeverzekeringen exact transparant te maken staat haaks op zijn zelf opgelegde randvoorwaarden; door de gekozen uitvoering is het niet in het belang van de klant én wordt het gelijk speelveld verstoord tussen advieskantoren en directe verzekeraars. Adfiz roept nu  de Tweede Kamer op: Zorg voor een uitvoerbaar systeem waarbij consumenten goede informatie krijgen op het moment dat ze voor advies kiezen. En leg dezelfde verplichting op aan directe verzekeraars.

"De Tweede Kamer heeft zich eerder kritisch geuit over het voorstel van de minister. Op verzoek van de Kamer heeft de minister daarom via de AFM nogmaals het gesprek gevoerd met de sector. Alles wijst er echter op dat de conclusie vooraf vaststond. AFM noch minister luisteren naar de vele waarschuwingen rondom benadeling van de consument, de praktische onuitvoerbaarheid en de juridische onhoudbaarheid van de plannen. Daarmee worden de zorgen die de Tweede Kamer heeft geuit volstrekt genegeerd."

Informatie komt te laat

Adfiz "is voorstander van transparantie als het goed uitgevoerd wordt. Voor iedere consument is timing belangrijk: de juiste informatie op het juiste moment. En precies daar gaat de minister de fout in. De minister wil exacte provisiebedragen, ook al zijn die bedragen pas bekend ruim nadat de keuze voor een adviseur is gemaakt. Het exacte provisiebedrag is op zijn vroegst bekend als het leeuwendeel van het advieswerk geleverd is en de verzekering gekozen. Op deze manier komt de informatie veel te laat. Het helpt geen enkele consument bij zijn keuze voor een adviseur of zijn dienstverlening".

Verzekeraars niet transparant

Directe verzekeraars, aldus Wiertsema, "hoeven bovendien van de minister niet transparant te zijn. Hiermee maakt hij professioneel financieel advies en vergelijkingssites minder aantrekkelijk dan productverkoop door directe verzekeraars. Dit gaat niet alleen in tegen de door de minister gedane toezegging aan de Tweede Kamer, de ongelijke behandeling is ook in strijd met Europese regelgeving. De consument wordt zo in het verkoopkanaal slechter beschermd dan in het advieskanaal. Het is een onbegrijpelijk cadeau voor directe verzekeraars, van een minister die weet hoe slecht het met de financiële geletterdheid gesteld staat en die zegt betere consumentenkeuzes na te streven".

Eerder transparant is beter

Adfiz roept de Kamer op te zorgen dat de consument "niet de dupe wordt van de slecht doordachte uitvoering van transparantieregels. Ze presenteert de Kamer twee uitwerkingsvoorstellen die de consument wel kunnen helpen. Het oorspronkelijke plan van de minister waarbij al in de eerste oriëntatiefase verteld moet worden welk deel van de premie straks provisie betreft. En een voorstel waarin wel nominale bedragen genoemd moeten worden, maar die recht doet aan de verschillen in klantvraag en de wijze waarop het contact plaatsvindt. Beide voorstellen maken het bovendien eenvoudig mogelijk om dezelfde verplichting op te leggen aan de directe verzekeraars, zodat consumenten niet door ongelijke informatie op het verkeerde been worden gezet".

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 26 november 2021

Laten we het klantbelang voorop blijven stellen en de minister negeren. Zolang wetgeving tegen elkaar indruist is er geen wetgeving. Nederland is stuurloos wij als sector zullen het initiatief moeten nemen de consument te beschermen tegen de ondeskundigen uit Den Haag. Zoals Tjeenk-Willink aan gaf, bewindslieden moeten over vakkennis beschikken hetgeen nu ontbeert.

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving  ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...

Praktijkvoorbeelden business innovation

Praktijkvoorbeelden business innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...

Wisselwerking tussen mens en machine

Wisselwerking tussen mens en machine

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...

Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"

Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op de koe bij de hoorns te pakken en gezamenlijk mensen te stimuleren naar hun financiële toekomst...

Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was

Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was

"Ja", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcloumn, "provisietransparantie is er na zeven jaar soebatten inderdaad gekomen. En nee, dat hebben we...

Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...

Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'

Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'

Als onderdeel van het werkprogramma Duurzame Ontwikkeling heeft Adfiz het bureau Ecoridders gevraagd om voor leden een praktisch diensten- en communicatiepakket...

Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel

Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel

De Commissie Zorg & Inkomen van Adfiz publiceert het 'Positionpaper Sleutelrol van de verzekeringsadviseur in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel'. Hierin...