Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"
In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op de koe bij de hoorns te pakken en gezamenlijk mensen te stimuleren naar hun financiële toekomst te kijken. Wiertsema, naar aanleiding van recent onderzoek door het Verbond: "Eens te meer blijkt dat veel mensen – en zeker de kwetsbare groepen – niet met hun financiële toekomst bezig zijn. Alle goede bedoelingen en initiatieven ten spijt blijft het een flinke opgave om mensen in beweging te krijgen. Iedereen die goede ideeën heeft over wat daar voor nodig is en daarover wil meepraten roep ik dan ook op om van zich te laten horen."
Financiële APK
Uit het onderzoek door het Verbond bleek dat slechts een beperkt aantal zelfstandigen en huurders een ORV heeft. Het Verbond opperde een periodieke financiële APK.
Wiertsema: "Ik ben blij met de aandacht die weer is aangewakkerd voor een periodieke financiële APK, PFO (persoonlijk financieel onderhoud/overzicht) of hoe je het ook wilt noemen. Mensen verdienen het om eens in de zoveel tijd samen met een professional hun financiën onder de loep te nemen en zo beter inzicht te krijgen in hun persoonlijke financiën, verstandiger beslissingen kunnen nemen, beter met hun risico’s omgaan en beter voorbereid zijn op de toekomst.
"Begrijp me niet verkeerd, die goede initiatieven zijn er wel degelijk. Actief klantbeheer staat al jaren bovenaan de strategielijstjes van advieskantoren. En er is volop tooling die consumenten breed inzicht geeft in hun persoonlijke financiële situatie, zoals FinRust, of tooling die ‘onderhoudsmomenten’ voor adviseurs in beeld brengen, zoals Hypotheekbond en OneSurance. En ik denk aan serviceabonnementen die adviseurs in staat stellen om doorlopend de financiële risico's die klanten lopen te monitoren en waar nodig samen met de klant bij te sturen. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van initiatieven die goed werken. Maar het zijn ook zaken die alleen werken bij mensen die een adviseur hebben en deze diensten afnemen. Al die andere consumenten worden hier niet mee bereikt. Daarom trekken we dit breder en brengen we de hele markt en alle belanghebbenden bij elkaar om te bespreken hoe we financieel overzicht zo kunnen vormgeven dat we alle burgers kunnen bereiken en in beweging kunnen zetten."
Reactie toevoegen
Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever
"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...
Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur
Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...
Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer
Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
Gen Z wil wel advies maar heeft drempelvrees
Zeventig procent van de Generation Z heeft volgens onderzoek van SNS Bank nooit gesproken met een financieel adviseur. Bijna twee derde van de Nederlanders tussen...
Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was
"Ja", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcloumn, "provisietransparantie is er na zeven jaar soebatten inderdaad gekomen. En nee, dat hebben we...
Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'
Als onderdeel van het werkprogramma Duurzame Ontwikkeling heeft Adfiz het bureau Ecoridders gevraagd om voor leden een praktisch diensten- en communicatiepakket...