Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen
Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond heeft de uitkomsten van een vergelijking van serviceabonnementen van financieel advieskantoren gepubliceerd. In dit onderzoek wordt benadrukt dat serviceabonnementen tijdens de looptijd van een complex product grote toegevoegde waarde voor de consument kunnen hebben. Tegelijkertijd wordt over sommige diensten binnen serviceabonnementen pittige uitspraken gedaan. Zo wordt het bieden van de wettelijke zorgplicht en het bijhouden van de administratie door de Consumentenbond weggezet als “nonsens en gebakken lucht”. Met zo’n algemene conclusie gaat de Consumentenbond veel te kort door de bocht. Ook heeft Adfiz haar vraagtekens over de manier waarop en met wie het onderzoek is uitgevoerd. Wij hebben dan ook de afspraak gemaakt met de Consumentenbond om op korte termijn om tafel te gaan zitten over de uitkomsten van de vergelijking.
"De vergelijking van de Consumentenbond ziet met name op de serviceabonnementen van hypotheekketens. Ook zijn de serviceabonnementen van een aantal grotere zelfstandige advieskantoren zijn vergeleken. Wij zullen ons de komende dagen verdiepen in de uitkomsten en contact zoeken met de betreffende advieskantoren en op een later moment met een uitgebreidere, inhoudelijke reactie komen."
Reactie toevoegen
Reacties
Piet Visser - KWALITEITverzekeringen 30 oktober 2021
Mijn reactie is te vinden onder het kopje: 'Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'.
Is jouw organisatie al AI-geletterd?
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...
Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi
Om pensioenadviseurs te ondersteunen bij het opstellen van een goed transitieplan heeft Adfiz samen met het Verbond van Verzekeraars een handleiding met tekstvoorbeelden...
Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!
“Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is...
Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot
Bij de behandeling van het Wetsvoorstel verzamelwet gegevensbescherming, waarmee de Uitvoeringswet Algemene Verordening gegevensbescherming (UAVG) wordt geactualiseerd,...
Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit
Adfiz breidt haar Prestatie Onderzoek uit. Adfiz: "De doelgroep wordt vanaf dit jaar uitgebreid naar alle bedrijven die onderdeel zijn van het natuurlijk eco-systeem...
Eén op tien Nederlanders sluit autoverzekering af via vergelijkingssite
Bijna één op de tien automobilisten gebruikt een vergelijkingssite om een autoverzekering af te sluiten. Vooral jongeren (25 procent) maken hier gebruik...
Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden
Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....
Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz
Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...
Gemberbierijs en boter op het hoofd
(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...