Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Document gesprek kantoor via Pixabay

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond heeft de uitkomsten van een vergelijking van serviceabonnementen van financieel advieskantoren gepubliceerd. In dit onderzoek wordt benadrukt dat serviceabonnementen tijdens de looptijd van een complex product grote toegevoegde waarde voor de consument kunnen hebben. Tegelijkertijd wordt over sommige diensten binnen serviceabonnementen pittige uitspraken gedaan. Zo wordt het bieden van de wettelijke zorgplicht en het bijhouden van de administratie door de Consumentenbond weggezet als “nonsens en gebakken lucht”. Met zo’n algemene conclusie gaat de Consumentenbond veel te kort door de bocht. Ook heeft Adfiz haar vraagtekens over de manier waarop en met wie het onderzoek is uitgevoerd. Wij hebben dan ook de afspraak gemaakt met de Consumentenbond om op korte termijn om tafel te gaan zitten over de uitkomsten van de vergelijking.       

"De vergelijking van de Consumentenbond ziet met name op de serviceabonnementen van hypotheekketens. Ook zijn de serviceabonnementen van een aantal grotere zelfstandige advieskantoren zijn vergeleken. Wij zullen ons de komende dagen verdiepen in de uitkomsten en contact zoeken met de betreffende advieskantoren en op een later moment met een uitgebreidere, inhoudelijke reactie komen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Piet Visser - KWALITEITverzekeringen 30 oktober 2021

Mijn reactie is te vinden onder het kopje: 'Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'.

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving  ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...

Praktijkvoorbeelden business innovation

Praktijkvoorbeelden business innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...

Wisselwerking tussen mens en machine

Wisselwerking tussen mens en machine

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...

Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"

Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op de koe bij de hoorns te pakken en gezamenlijk mensen te stimuleren naar hun financiële toekomst...

Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was

Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was

"Ja", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcloumn, "provisietransparantie is er na zeven jaar soebatten inderdaad gekomen. En nee, dat hebben we...

Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...

Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'

Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'

Als onderdeel van het werkprogramma Duurzame Ontwikkeling heeft Adfiz het bureau Ecoridders gevraagd om voor leden een praktisch diensten- en communicatiepakket...