Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was
"Ja", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcloumn, "provisietransparantie is er na zeven jaar soebatten inderdaad gekomen. En nee, dat hebben we met alle energie die we erin hebben gestopt niet voorkomen. En dat was ook geen reële verwachting geweest."
Wiertsema: "Maar wat er wel is gekomen, is een constructie waarbij jij op basis van jouw ervaring, jouw kennis van de klant, jouw productkennis en jouw eigen gut feeling een inschatting mag maken van de hoogte van de provisie die je gaat ontvangen. Als het maar nauwkeurig is, want in feite is dát wat het fijnmazige gemiddelde inhoudt. Het is niets minder, maar vooral ook niets meer dan een juridische uitwerking van het begrip open norm. Je bepaalt dus helemaal zelf hoe je het provisiebedrag vermeldt; op de offerte of op een andere manier. Je bepaalt helemaal zelf wanneer je het provisiebedrag aan je klant communiceert; of dat nu aan het einde van het adviestraject is of eerder. En als je het eerder wil communiceren bepaal je ook helemaal zelf hoe je het provisiebedrag berekent; met of zonder de rekentool.
"Dus nogmaals: ja, provisietransparantie is er gekomen. Maar wel op een manier die werkbaar is voor jou als adviseur. En zoals je je misschien nog herinnert, was dat nog geen uitgemaakte zaak. Want een kleine drie jaar geleden zat de minister op de exact nominaal-lijn. En alleen omdat wij bleven hameren op de onuitvoerbaarheid ervan en daarin ook Kamerleden aan onze zijde hebben gekregen, is de minister van die voorgenomen lijn afgestapt. En is daarvoor in de plaats een open norm gekomen."
Wiertsema gaat in op actieve provisietransparantie omdat hij onlangs de vraag kreeg wat men heeft aan het lidmaatschap van Adfiz, actieve provisietransparantie is er immers toch gekomen. Wiertsema: "Wat ik vooral wil overbrengen, is dat je ons helpt door (als Adfiz-lid, red.) van je te laten horen als je het gevoel hebt dat je onvoldoende van ons hoort wat we allemaal voor je bereiken."
Klik HIER voor de hele column.
Reactie toevoegen
Meer over
Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld
Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel...
Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken
"Van de onderwerpen die voor onze sector in het rapport aan de orde komen, vragen wij het kabinet om als eerste de dubbele PE-eis en de stapeling van verplichte...
De negatieve cirkel doorbreken
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Mijn oproep aan de sector, maar ook richting politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties...
Veranderende risico's door circulaire economie: een verkenning
(Adfiz en INSVER in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De circulaire economie zal steeds meer terrein winnen als antwoord op klimaatverandering, schaarste van grondstoffen...
Adfiz: update overzicht klimaatrisico’s in polisvoorwaarden
Adfiz heeft in het kennisportaal Klimaatrisico's de polisvoorwaarden bijgewerkt van een aantal schadeverzekeringen. "Polisvoorwaarden van opstal- en inboedelverzekeringen...
Nieuwe medewerkers vinden, het kan wél
"Goede collega's aantrekken is voor een groot deel iets wat je zelf in de hand hebt. Je moet het écht willen, doen en blijven doen, want het komt niet vanzelf...
Adfiz en INSVER ontwikkelen nieuwe verduurzamingstools
Adfiz en INSVER hebben twee nieuwe praktische tools ontwikkeld ter ondersteuning van de verduurzaming van de eigen bedrijfsvoering. Met de tool Stappenplan kan...
Tijdens een extra online Algemene Ledenvergadering is Willeke van de Weerd-Schreuder, algemeen directeur van Ecclesia, benoemd als nieuw bestuurslid van Adfiz. Van...
VVP-special Duurzaam Advies 2025: maak vandaag al het verschil!
De VVP-special Duurzaam Advies 2025 barst uit zijn voegen van concrete praktijktips en tools om consument en ondernemer te kunnen bijstaan met duurzaam advies én...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...