Adfiz over actieve provisietransparantie: zoveel monniken, zoveel kappen

Enno Wiertsema 2023 klein

De roadshows van Adfiz over actieve provisietransparantie zijn drukbezocht. Ruim 600 adviseurs bezochten de informatiebijeenkomsten, en die hadden niet alleen veel vragen, maar gaven ook een goed beeld van de grote variatie in ideeën en zienswijzen hoe verschillende advieskantoren de transparantie-eisen in hun onderneming gaan implementeren.

De vrijheid om transparantie optimaal in te kunnen passen in ieders bestaande werkwijze is volgens Adfiz een belangrijk argument voor de gekozen formulering in de wet.

Adfiz: "We hebben ons steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving. Daarmee bedoelen wij wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor, en de al bestaande communicatie met zijn klanten. Die wetgeving ligt er nu, en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor afsluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als je het gesprek met je klant wilt voeren voordat je echt aan het werk gaat.

Totaal andere dynamiek

"Als kantoor kun je hier ook in variëren afhankelijk van het specifieke klantcontact. Zo werd tijdens de roadshows meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail, of het bekende urgente telefoontje vlak voor je klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt, maar niet altijd mogelijk is. Daarnaast loop je het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat je daar allemaal voor doet wanneer je te zwaar leunt op transparantie in de offerte.

"Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn, maar adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten, en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Een model hiervoor hebben we in voorbereiding."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Edwin Herdink - CFD 17 mei 2024

Beste Enno, Dat actieve provisietransparantie niet gecreëerd is om problemen op te lossen of misstanden weg te nemen is een feit, tot zover vinden we elkaar. Maar in het kader van bescherming van de positie van adviseurs, kan ik het er niet mee eens zijn dat je aanstuurt op het fijnmazig gemiddelde. Het door jou aangedragen voorbeeld van het urgente telefoontje is hiervoor geen enkele rechtvaardigingsgrond. Er is ook dan nog ruimschoots voldoende tijd om een offerte te sturen. In de praktijk wordt hier prima in voorzien door het principe van ‘voorlopige dekking’ toe te passen. Het advies is dan nog niet gegeven en in zijn geheel nog niet afgerond. CFD adviseert dan ook nadrukkelijk, om de valkuilen van het fijnmazig gemiddelde te ontlopen, om het in één keer goed te doen en altijd de exacte provisie te vermelden.

Meer over
VVP-poll: mijn kantoor is klaar voor actieve provisietransparantie

VVP-poll: mijn kantoor is klaar voor actieve provisietransparantie

Nog een paar weken en dan is het een feit. Op 1 juli 2024 worden de nieuwe regels voor provisietransparantie schadeverzekeringen van kracht. Uit een poll van VVP...

Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis

Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis

"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral...

VVP feliciteert Adfiz

VVP feliciteert Adfiz

Adfiz springt al 115 jaar in de bres voor alle financieel adviseurs van Nederland. Met een ideale mix van wijsheid en innovatievermogen. Van harte gefeliciteerd...

Van verkoper naar adviseur

Van verkoper naar adviseur

De geschiedenis van Adfiz voert naar 1909. Toen ontstond de Bond van Verenigingen van Vertegenwoordigers van Verzekeringsmaatschappijen in Nederland, kortweg Bond...

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Maatschappelijke meerwaarde vergroten, sector blijven ontwikkelen, doorbouwen aan de vereniging. Dat zijn de grondslagen van het Adfiz Meerjarenplan 2024-2027. Adfiz:...

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Adfiz ondersteunt haar leden (en vaak ook niet-leden) met raad en daad, zoals nu met een rekenbox fijnmazig gemiddelde. Immers, vanaf 1 juli is actieve provisietransparantie...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

CFD introduceert Assurantie Transparantie Pakket

CFD introduceert Assurantie Transparantie Pakket

CFD heeft een pakket ontwikkeld met alles dat een kantoor nodig heeft om de actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen in te vullen.In het...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Berthold Gunster, grondlegger van Omdenken, is de keynote spreker op het Adfiz-lustrumevent dat op 13 juni 2024 plaatsvindt in theater Flint in Amersfoort. Gunster...