Adfiz over actieve provisietransparantie: zoveel monniken, zoveel kappen
De roadshows van Adfiz over actieve provisietransparantie zijn drukbezocht. Ruim 600 adviseurs bezochten de informatiebijeenkomsten, en die hadden niet alleen veel vragen, maar gaven ook een goed beeld van de grote variatie in ideeën en zienswijzen hoe verschillende advieskantoren de transparantie-eisen in hun onderneming gaan implementeren.
De vrijheid om transparantie optimaal in te kunnen passen in ieders bestaande werkwijze is volgens Adfiz een belangrijk argument voor de gekozen formulering in de wet.
Adfiz: "We hebben ons steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving. Daarmee bedoelen wij wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor, en de al bestaande communicatie met zijn klanten. Die wetgeving ligt er nu, en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor afsluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als je het gesprek met je klant wilt voeren voordat je echt aan het werk gaat.
Totaal andere dynamiek
"Als kantoor kun je hier ook in variëren afhankelijk van het specifieke klantcontact. Zo werd tijdens de roadshows meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail, of het bekende urgente telefoontje vlak voor je klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt, maar niet altijd mogelijk is. Daarnaast loop je het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat je daar allemaal voor doet wanneer je te zwaar leunt op transparantie in de offerte.
"Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn, maar adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten, en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Een model hiervoor hebben we in voorbereiding."
Reactie toevoegen
Reacties
Edwin Herdink - CFD 17 mei 2024
Beste Enno, Dat actieve provisietransparantie niet gecreëerd is om problemen op te lossen of misstanden weg te nemen is een feit, tot zover vinden we elkaar. Maar in het kader van bescherming van de positie van adviseurs, kan ik het er niet mee eens zijn dat je aanstuurt op het fijnmazig gemiddelde. Het door jou aangedragen voorbeeld van het urgente telefoontje is hiervoor geen enkele rechtvaardigingsgrond. Er is ook dan nog ruimschoots voldoende tijd om een offerte te sturen. In de praktijk wordt hier prima in voorzien door het principe van ‘voorlopige dekking’ toe te passen. Het advies is dan nog niet gegeven en in zijn geheel nog niet afgerond. CFD adviseert dan ook nadrukkelijk, om de valkuilen van het fijnmazig gemiddelde te ontlopen, om het in één keer goed te doen en altijd de exacte provisie te vermelden.
Meer over
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was
"Ja", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcloumn, "provisietransparantie is er na zeven jaar soebatten inderdaad gekomen. En nee, dat hebben we...
(Rubriek Actueel op de korrel, VVP 4-2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP onderzoekt het elk nummer in de rubriek ‘actueel op de korrel’....
Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'
Als onderdeel van het werkprogramma Duurzame Ontwikkeling heeft Adfiz het bureau Ecoridders gevraagd om voor leden een praktisch diensten- en communicatiepakket...
Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel
De Commissie Zorg & Inkomen van Adfiz publiceert het 'Positionpaper Sleutelrol van de verzekeringsadviseur in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel'. Hierin...
Adfiz in Advies in Cijfers 2024-2025: adviesdrempels slechten
Op de website van Adfiz is de publicatie Advies in Cijfers 2024-2025 verschenen. Advies in Cijfers is een jaarlijkse publicatie van de adviseursorganisatie, waarin...
Antoon Bosma, oud-voorzitter NBvA, overleden
Op 26 augustus overleed Antoon Bosma, oud-voorzitter van de NBvA (later met de NVA opgegaan in Adfiz). Bosma is 83 jaar geworden. De crematieplechtigheid zal...
Volop discussie over VVP-bericht 'Provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar'
Het VVP-bericht 'Richard Meinders: provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar' van 19 juli 2024 heeft veel reacties losgemaakt. Meinders schreef...