Adfiz over actieve provisietransparantie: zoveel monniken, zoveel kappen
De roadshows van Adfiz over actieve provisietransparantie zijn drukbezocht. Ruim 600 adviseurs bezochten de informatiebijeenkomsten, en die hadden niet alleen veel vragen, maar gaven ook een goed beeld van de grote variatie in ideeën en zienswijzen hoe verschillende advieskantoren de transparantie-eisen in hun onderneming gaan implementeren.
De vrijheid om transparantie optimaal in te kunnen passen in ieders bestaande werkwijze is volgens Adfiz een belangrijk argument voor de gekozen formulering in de wet.
Adfiz: "We hebben ons steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving. Daarmee bedoelen wij wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor, en de al bestaande communicatie met zijn klanten. Die wetgeving ligt er nu, en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor afsluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als je het gesprek met je klant wilt voeren voordat je echt aan het werk gaat.
Totaal andere dynamiek
"Als kantoor kun je hier ook in variëren afhankelijk van het specifieke klantcontact. Zo werd tijdens de roadshows meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail, of het bekende urgente telefoontje vlak voor je klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt, maar niet altijd mogelijk is. Daarnaast loop je het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat je daar allemaal voor doet wanneer je te zwaar leunt op transparantie in de offerte.
"Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn, maar adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten, en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Een model hiervoor hebben we in voorbereiding."
Reactie toevoegen
Reacties
Edwin Herdink - CFD 17 mei 2024
Beste Enno, Dat actieve provisietransparantie niet gecreëerd is om problemen op te lossen of misstanden weg te nemen is een feit, tot zover vinden we elkaar. Maar in het kader van bescherming van de positie van adviseurs, kan ik het er niet mee eens zijn dat je aanstuurt op het fijnmazig gemiddelde. Het door jou aangedragen voorbeeld van het urgente telefoontje is hiervoor geen enkele rechtvaardigingsgrond. Er is ook dan nog ruimschoots voldoende tijd om een offerte te sturen. In de praktijk wordt hier prima in voorzien door het principe van ‘voorlopige dekking’ toe te passen. Het advies is dan nog niet gegeven en in zijn geheel nog niet afgerond. CFD adviseert dan ook nadrukkelijk, om de valkuilen van het fijnmazig gemiddelde te ontlopen, om het in één keer goed te doen en altijd de exacte provisie te vermelden.
Meer over
Pensioentransitie: geen uitstel, wel ruimte gedispenseerde regelingen
De Regeringscommissaris Transitie Pensioenen (rctp) heeft in haar derde voortgangsrapportage geen aanleiding gezien om de uiterste transitiedatum van 1 januari 2028...
Consultatie 'Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2026' van start
Momenteel ligt de 'Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2026' voor ter consultatie. De voorgestelde wijzigingen treden op 1 januari 2026 in werking en hebben betrekking...
Uniform uitvraagformulier WGA ERD geactualiseerd
Adfiz heeft het uitvraagformulier WGA ERD bijgewerkt op basis van de cijfers en gegevens per 1 juli 2025. Het formulier is ook voor niet-leden van Adfiz beschikbaar....
Is jouw organisatie al AI-geletterd?
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...
Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi
Om pensioenadviseurs te ondersteunen bij het opstellen van een goed transitieplan heeft Adfiz samen met het Verbond van Verzekeraars een handleiding met tekstvoorbeelden...
Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!
“Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is...
Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot
Bij de behandeling van het Wetsvoorstel verzamelwet gegevensbescherming, waarmee de Uitvoeringswet Algemene Verordening gegevensbescherming (UAVG) wordt geactualiseerd,...
Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit
Adfiz breidt haar Prestatie Onderzoek uit. Adfiz: "De doelgroep wordt vanaf dit jaar uitgebreid naar alle bedrijven die onderdeel zijn van het natuurlijk eco-systeem...
Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden
Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....
Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz
Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...