Adfiz over actieve provisietransparantie: zoveel monniken, zoveel kappen

Enno Wiertsema 2023 klein

De roadshows van Adfiz over actieve provisietransparantie zijn drukbezocht. Ruim 600 adviseurs bezochten de informatiebijeenkomsten, en die hadden niet alleen veel vragen, maar gaven ook een goed beeld van de grote variatie in ideeën en zienswijzen hoe verschillende advieskantoren de transparantie-eisen in hun onderneming gaan implementeren.

De vrijheid om transparantie optimaal in te kunnen passen in ieders bestaande werkwijze is volgens Adfiz een belangrijk argument voor de gekozen formulering in de wet.

Adfiz: "We hebben ons steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving. Daarmee bedoelen wij wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor, en de al bestaande communicatie met zijn klanten. Die wetgeving ligt er nu, en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor afsluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als je het gesprek met je klant wilt voeren voordat je echt aan het werk gaat.

Totaal andere dynamiek

"Als kantoor kun je hier ook in variëren afhankelijk van het specifieke klantcontact. Zo werd tijdens de roadshows meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail, of het bekende urgente telefoontje vlak voor je klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt, maar niet altijd mogelijk is. Daarnaast loop je het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat je daar allemaal voor doet wanneer je te zwaar leunt op transparantie in de offerte.

"Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn, maar adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten, en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Een model hiervoor hebben we in voorbereiding."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Edwin Herdink - CFD 17 mei 2024

Beste Enno, Dat actieve provisietransparantie niet gecreëerd is om problemen op te lossen of misstanden weg te nemen is een feit, tot zover vinden we elkaar. Maar in het kader van bescherming van de positie van adviseurs, kan ik het er niet mee eens zijn dat je aanstuurt op het fijnmazig gemiddelde. Het door jou aangedragen voorbeeld van het urgente telefoontje is hiervoor geen enkele rechtvaardigingsgrond. Er is ook dan nog ruimschoots voldoende tijd om een offerte te sturen. In de praktijk wordt hier prima in voorzien door het principe van ‘voorlopige dekking’ toe te passen. Het advies is dan nog niet gegeven en in zijn geheel nog niet afgerond. CFD adviseert dan ook nadrukkelijk, om de valkuilen van het fijnmazig gemiddelde te ontlopen, om het in één keer goed te doen en altijd de exacte provisie te vermelden.

Meer over
Adfiz in de Regio

Adfiz in de Regio

Adfiz organiseert vanaf maart zeven bijeenkomsten voor leden verspreid over alle regio's. Tijdens deze Adfiz in de Regio-bijeenkomsten praat Adfiz-directeur Enno...

Verder kijken dan bubbels

Verder kijken dan bubbels

(Uit VVP 5-6 2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP Actueel op de korrel duikt er weer in. Met dit keer als boodschap: een bubbeltje mag best...

Finfin van Adfiz gaat veranderen

Finfin van Adfiz gaat veranderen

Finfin van Adfiz gaat veranderen. Adfiz: "Het gebruik van onder meer de vragenmodule loopt al geruime tijd terug. Bovendien bleek vorig jaar uit onderzoek van het...

Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt

Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt

Adfiz heeft haar Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt. Het document wordt meestal tweemaal per jaar ge-update. Rond Prinsjesdag worden de meest recent bekend...

Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging

Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...

Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling

Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling

Deelname aan de Adfiz nieuwjaarspeiling staat nog tot eind volgende week open. Klik HIER om deel te nemen. In januari doet Adfiz altijd een nieuwjaarspeiling onder...

NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nationale-Nederlanden is de grote winnaar van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. NN won twee van de vier categorieën (Duurzame ontwikkeling en Ketenefficiency)...

Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”

Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”

"Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.” Dat was de oproep van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn nieuwjaarsspeech...

Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap

Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap

"Adfiz wil onder de vlag van het geassocieerd partnerschap structureel samenwerken met bedrijven en organisaties die een bijdrage leveren aan een sterke en duurzame...

Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...