Adfiz pleit voor uitstel invoering IDD

Brussel Europese Commissie

 Adfiz pleit voor uitstel van de invoering van de Europese richtlijn voor verzekeringsdistributie IDD. "Pas nu begint de omzetting in nationale regels zijn definitieve vorm te vinden." 

Adfiz: "De voorgenomen aanpassingen in de Nederlandse regelgeving vanwege de IDD zijn pas onlangs gepubliceerd en zijn nog niet definitief. Het wetsvoorstel ligt nog voor in het parlement en de Bfgo moet nog geconsulteerd worden. Ook aanvullende regelingen wachten nog op wijziging, zoals de vrijstellingsregeling. Daarbij zal de impact afhangen van de proportionele toepassing van de regels door regelgever en toezichthouder. Adfiz is hierover nog in gesprek met het ministerie van Financiën en de toezichthouder AFM. Kortom, de regelgeving is nog niet afgerond. Dat is in Nederland zo en in andere Europese landen is dat niet anders.

"De nieuwe richtlijn heeft forse impact op alle onderdelen van het distributieproces. Nederland loopt voorop in regelgeving en de impact is daardoor minder groot dan bij veel andere Europese lidstaten Toch zullen de Europese regels ook voor de Nederlandse markt forse implicaties hebben. Zeker de regels voor het productontwikkelingsproces, het informatiedocument schadeverzekeringen, de aanscherping van regels voor beleggingsverzekeringen en de aanvullende regels voor informatieverstrekking vragen de nodige uitwerking. De markt moet de gelegenheid hebben zich daarop voor te bereiden. Daarvoor is van belang dat er voldoende tijd is én dat de regels duidelijk zijn.

"De Europese politiek heeft dit signaal van de Europese koepel van Adfiz, BIPAR, en andere marktpartijen opgepikt. Uitstel van de IDD staat nu prominent op de Europese politieke agenda. Het wordt nu als werkbare optie gezien om wel van de lidstaten te verlangen dat zij de nationale regelgeving op orde te hebben op 23 februari 2018, maar dat de regelgeving op een later tijdstip van toepassing wordt, te weten 1 oktober 2018. In dat scenario krijgt de markt de tijd om zich voor te bereiden op een deugdelijke implementatie op basis van de definitieve regels."

 

 

Reactie toevoegen

 
Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon plc heeft een definitieve overeenkomst getekend met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten van...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA richt zich voortaan op directe distributie. Het afsluiten van nieuwe verzekeringen via het intermediairkanaal is vanaf 15 september niet meer mogelijk. DELA...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business...

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Klanten die contact zoeken met een bankmedewerker, geven in de Vertrouwensmonitor Banken aan dat dat minder makkelijk gaat: de score van 4,2 op het deelaspect ‘gemak’...