Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

Hacker via Pixabay

"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars oproept cyberverzekeringen beter vergelijkbaar te maken. Adfiz: "De AFM wijst op het belang dat verzekeraars zorgen voor betere vergelijkbaarheid en transparantie van de dekking van cyberverzekeringen, zodat klanten en adviseurs in staat worden gesteld om de juiste risico’s af te dekken. (...) Het is van belang om niet alleen te kijken naar de cyberdekking, maar ook naar de preventie-eisen vóór aangaan van de verzekering en tijdens de looptijd. Aandacht voor preventieve maatregelen is immers een belangrijk onderdeel van de dienstverlening aan particulieren én bedrijven bij cyberrisico’s. Dekking is namelijk alleen mogelijk als de preventie op orde is. Het is belangrijk dat de preventie-eisen die de verzekeraar stelt duidelijk zijn, aansluiten bij de risicosituatie van de betreffende onderneming en, ondanks de dynamiek van cyberrisico’s, in zekere mate bestendig zijn. 

"Tegelijk is ook de bewustwording bij de ondernemer van belang. In de grootzakelijke markt is er bij ondernemers het nodige begrip over cyberrisico’s. Dat is anders in de klein-zakelijke markt, die vooral gebaat is bij een basisoplossing voor cyberrisico’s (inclusief preventie), die aansluit bij het profiel van klein-zakelijke ondernemingen.

"De AFM roept in de verkenning de sector op om gezamenlijk te kijken hoe kan worden bijdragen aan oplossingen. Adviseurs hebben kennis en ervaring met deze markt en werken hier graag samen."

Reactie toevoegen

 
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Campagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’

Campagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’

De Rijksoverheid is de campagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’ gestart. Deze campagne wil Nederlanders stimuleren tweestapsverificatie in te...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...