Adfiz: robo-advies is een kans

Wim Heeres 2017

Robo-advies is vooral een kans. Dit was de conclusie van het tweede Adfiz Particulier Platform in Zeist dat circa honderd deelnemers telde.

Het onderwerp geautomatiseerd advies werd belicht door Reinier Pollmann (AFM), Arie Jan Baan (Berenschot Intellerts) en Paul van Brederode (Van Brederode Financieel Intermediair en Adfiz-lid). Voor hen was één ding duidelijk: geautomatiseerd advies gaat in de nabije toekomst een grote rol gaat spelen bij financieel advies.Pollmann zei dat het voor de AFM belangrijk is te doorgronden hoe een gerobotiseerd advies tot stand komt. De werkwijze moet altijd uit te leggen zijn. Nu is de vakbekwaamheid nog gebaseerd op de deskundigheid van een mens. In toekomst ziet hij een rol weggelegd voor certificering van robo-advies.

Arie Jan Baan van Berenschot ging in op kunstmatige intelligentie en de noodzaak van de menselijke factor om algoritmes te bouwen én te controleren. De machine en mens kunnen uiteindelijk niet zonder elkaar, dus de combinatie is het sterkste, aldus Baan, die de Adfiz-leden opriep veel meer gebruik te gaan maken van de techniek die al voor handen is. "Veel vervelend administratief werk kan worden geautomatiseerd, zodat de adviseur zich nog beter op zijn klant kan richten", aldus Baan.

Adfiz-lid Paul van Brederode heeft robo-advies ontwikkeld voor hersteladvies. Hij toonde aan dat veel adviesstappen en verslaglegging geautomatiseerd kan worden waardoor hersteladvies behapbaar wordt. Van Brederode ziet robo-advies als dé oplossing van adviseurs die altijd tijd te kort komen.

 

INVLOED ROBO-ADVIES IS ZEKER

Adfiz-voorzitter Wim Heeres zei in zijn openingswoord dat niemand er nog aan twijfeld dat Robo-advies invloed gaat hebben. "De vraag hoe snel en op welke manier wordt minder eenduidig beantwoord. Adfiz-leden denken bijvoorbeeld dat het gemiddeld nog zo’n 10 jaar duurt voordat robots echt een gesprek met een klant kunnen voeren. Sommigen denken echter dat het nooit echt volwaardig wordt. Anderen denken dat het over een paar jaar al zo ver is. In beide gevallen lijkt het echter van belang om vandaag al te bedenken hoe robots in jouw onderneming en adviespraktijk passen."

Volgens Heeres zal de volgende mix ontstaan: snelle en efficiënte robots waar het kan en maatwerk met een menselijke touch waar het moet. "Dat verhaal vertellen we ook in onze contacten met AFM en ministerie. Zij willen ruimte geven aan innovatie, hebben daarvoor initiatieven gestart als de innovation hub (een helpdesk voor innovatie en toezicht) en speciale maatwerk toezichtsarrangementen. Wij kijken daar geïnteresseerd én kritisch in mee, juichen ruimte voor innovatie toe en vragen tegelijk oog te houden voor de meerwaarde van een persoonlijk advies.Daarnaast willen we dat de ruimte die gecreëerd wordt om te experimenteren met innovatie voor iedereen even groot is. Transparantie en duidelijkheid over uitzonderingen in het toezicht zijn cruciaal. En ook oog voor risico’s, zoals massaschade door foute algoritmes of het manipulatie-risico waarbij klanten antwoorden geven aan robots om een door henzelf gewenste uitkomst te krijgen."

Volgens Heeres toont de AFM zich zeer bewust van dit soort specifieke risico’s die bij robotisering en het gebruik van big data komen kijken. "We zijn als branchevereniging ook op een andere manier actief met robo-advies. Zoals bekend zijn we eind vorig jaar gestart met het ontwikkelen van de financiële APK, een middel dat kan helpen mensen tijdig in beweging te krijgen rondom hun financiën en de toegang tot advies te verbeteren. Uiteraard kijken we daarbij naar de mogelijkheden van robo-advies om onze financiële APK breed toegankelijk te maken tegen minimale kosten."

Reactie toevoegen

 
Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...