Adfiz start Watson-pilot

Enno Wiertsema 2018 resized

Adfiz start een pilot met Watson van IBM. In zijn maandcolumn op www.adfiz.nl roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema leden op mee te doen met de pilot.

Wiertsema: "Samen met een aantal leden gaan we een aantal processen definiëren waarbij Watson een rol zou kunnen spelen. Waar dat concreet toe gaat leiden? Geen idee. Maar we gaan ermee aan de bak en we gaan het doen! En ik ben er voor de volle 100 procent van overtuigd dat het ons aan het eind iets oplevert waar onze hele beroepsgroep bij gebaat is. En waardoor we de klant in de toekomst nog beter van dienst kunnen zijn."

Watson verzamelt data. 

Wiertsema: "Dat verzamelen van data doet Watson op twee manieren. Ten eerste door internetscraping, het ‘afstruinen’ van wat online beschikbaar is in nieuwsberichten, social media en andere digitale uitingsvormen. Het is haast onvoorstelbaar als je ziet hoeveel extra informatie op die manier verzameld kan worden. Een andere wijze waarop Watson data verzamelt, is doordat het door de gebruiker wordt ‘gevoed’ met stukjes informatie, in tekst of in beeld. Bijvoorbeeld – en dan denk ik hardop: doordat de adviseur de financiële administratie van een klant in Watson upload. Uit die enorme brij aan data die Watson zelf heeft verzameld en waarmee het is gevoed, kan het vervolgens gefundeerde hypothesen genereren, evalueren en verklaren.

"Er is iemand nodig die de door Watson geformuleerde hypothese vertaalt. Iemand die ‘m oppikt en op de juiste manier inzet om ervoor te zorgen dat zo’n inzicht bijdraagt aan het verwezenlijken van de (bedrijfs)doelen. Zie daar de toekomst van de adviseur. Watson kan dan wel uitvogelen waar klanten met een bepaald profiel behoefte aan hebben, maar je hebt een adviseur nodig om dit inzicht te koppelen aan een oplossing voor de klant die bij hem aan tafel zit."

 


Reactie toevoegen

 
Meer over
Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...