Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”
"Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.” Dat was de oproep van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn nieuwjaarsspeech tijdens de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz. Hij vroeg nadrukkelijk ook aandacht voor de groeiende groep financieel kwetsbaren in de samenleving en trok fel van leer tegen partijen die de consument juist niet beschermen, maar in plaats daarvan de aanval inzetten op het werk van adviseurs.
Volgens Van der Linden neemt de effectiviteit van consumentenbescherming niet toe door nóg meer regels voor de adviseur te verzinnen. Of door hun klanten nóg verregaander te ‘beschermen’. “Ik denk dat we ons meer moeten afvragen hoe het mogelijk is dat er nauwelijks aandacht is voor al die mensen die – met onvoldoende kennis van zaken – zelf online een verzekering bij elkaar klikken. Voor de mensen die uit financiële overwegingen of schaamte geen financieel advies kunnen of durven inwinnen. En voor de mensen die niets doen omdat niemand ze ooit heeft gevraagd”
“Het échte probleem ligt niet bij consumenten die zich al laten bijstaan door een financieel adviseur. En ook niet bij adviseurs die zich tien slagen in de rondte werken om enerzijds aan alle regels te voldoen en anderzijds om hun klanten optimaal te blijven bedienen. Maar wél in het feit dat sommige partijen in plaats van mensen te beschermen door ze op hulp te wijzen, hen wáárschuwen voor adviseurs, omdat die zogenaamd te weinig doen of teveel verdienen.”
Hij noemde het dan ook verbazingwekkend dat de aandacht van politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties en toezichthouders zich nog steeds zó richt op toezicht op en het reguleren van financieel advies. “Financieel adviseurs zijn al onderworpen aan zorgplichtregels, provisieverbod, transparantieverplichtingen, informatieverplichtingen, PE-verplichtingen en tal van andere verplichtingen, geboden en verboden.”
Financieel kwetsbaar
Van der Linden vroeg zich af hoe het mogelijk is dat in een welvarend land als Nederland het acceptabel wordt gevonden dat zestig procent van de huishoudens financieel kwetsbaar is. “Zestig procent klinkt abstract en afstandelijk. Maar geloof mij, voor deze grote groep huishoudens is er helemaal niets abstracts aan om geconfronteerd te worden met hun financiële kwetsbaarheid. Het is zo tastbaar en realistisch als maar zijn kan. Het betekent namelijk geen geld hebben om gezond en gevarieerd te eten. Het vertaalt zich in schulden. Kinderen niet financieel kunnen ondersteunen als die gaan studeren. Op de pensioendatum erachter komen dat je niet kunt rondkomen. Tegenslag bij arbeidsongeschiktheid. Een slechte positie op de arbeidsmarkt. En ga zo maar door.”
Van der Linden: “Financieel kwetsbaar zijn leidt tot een hele trits aan sociale, economische en maatschappelijke problemen waardoor mensen opgeslokt worden door hun zorgen. En dan kunnen we onszelf nog zó verschuilen achter plannenmakerij. Onszelf nog zó op de borst kloppen over hoe goed het in Nederland allemaal geregeld is. Maar als het waar is dat ‘de grootsheid van een samenleving wordt bepaald door hoe zij haar meest kwetsbare leden behandelt’, zoals Mahatma Gandhi ooit beweerde. Dan zou enige bescheidenheid ons niet misstaan, want dan is er werk aan de winkel. En niet zo'n beetje ook.”
Van der Linden wees erop dat er dit jaar een dialoog met stakeholders plaats zal vinden om te bekijken hoe er meer contour en structuur gegeven kan worden aan een financiële APK of PFO voor consumenten. “Daarbij gaan we ook samenwerken met experts in financiële psychologie om te onderzoeken hoe we de boodschap nog beter kunnen laten landen. Zodat consumenten zicht krijgen op hun financiële situatie. En de opties die ze hebben. En dat willen we nadrukkelijk niet zelf doen, maar juist samen, als gelijkwaardige partners. Inzicht geven in financiën is onze gedeelde verantwoordelijkheid naar de samenleving.”
Reactie toevoegen
Reacties
Arnoud Bosch - VDAB 10 januari 2025
Een terechte oproep gedaan door de voorzitter. Je zal maar net vorig jaar als adviseur een net een rechstbijstandsverzekering hebben afgesloten en wordt het invaren van toekomstig pensioen plotseling uitgesloten worden. En wie wordt daar op aangeven? Niet de verzekeraar maar de betaalde adviseur.
Chris - Assurantiekantoor Broeders 10 januari 2025
Mooi artikel, nu nog in de Telegraaf proberen te krijgen. Het beste voorbeeld in deze vind ik altijd de crowdfunding akties op Facebook als er weer iemand is overleden zonder uitvaartverzekering. In het verleden werden ze "kosteloos" geadviseerd om voor een paar euro een verzekering af te sluiten. Na het verdwijnen van onze beloning door de maatschappij is de premie niet lager geworden. Wie vult nou zijn zakken?
Paul Schoo - Platter-Schoo 10 januari 2025
Heel goed. En daar komt de uitgeholde pensioenadvisering nog bovenop. 10% opnemen zonder advies wordt in veel gevallen n ramp.
Meer over
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Onlangs berichtte Kassa over overlijdensrisicoverzekeringen. Daarin werd een recent onderzoek...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...
Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF zijn genomineerd in de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: “Met het Letselschade...
Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever
"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...
Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur
Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...
Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer
Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"
In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op de koe bij de hoorns te pakken en gezamenlijk mensen te stimuleren naar hun financiële toekomst...