Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten
"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema die zijn maandcolumn dit maal wijdt aan Collateral damage.
Wiertsema zegt dat er adviseurs zijn die sinds de invoering van het provisieverbod een grote groep klanten uit de lagere inkomensklassen niet meer zien. Dat baart hem zorgen. "Want hoe bekaaid komen kwetsbare klanten ervan af in de evaluatie van het provisieverbod? Met droge ogen concluderen de onderzoekers (evaluatie provisieverbod, red.) dat het wel goed zit met de toegankelijkheid van advies. Tegelijkertijd zien ze dat 'juist de groep consumenten die erg gebaat is bij financieel advies het meest geneigd is de adviseur links te laten liggen."
Wiertsema veegt de vloer aan met de redenering dat het maar om een beperkt aantal mensen zou gaan die geen advies meer kan betalen. "We hebben het over de groep kwetsbare klanten! Klanten die juist het meest baat hebben bij financieel advies. Dat zij nu kind van de rekening worden, gaan we toch niet zien als collateral damage!"
"Ik ga hier echt geen lans breken voor een terugkeer naar provisie op complexe producten. Wat ik wel wil bereiken, is aandacht voor kwetsbare klanten. En dat hun noden en positie niet gebagatelliseerd worden bij het evalueren van de huidige markt. Want als we nu niet erkennen dat we hier met een serieus probleem te maken hebben, krijgen we vroeger of later de rekening gepresenteerd. Ik roep de politiek dan ook op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur."
Reactie toevoegen
Uniform uitvraagformulier WGA ERD geactualiseerd
Adfiz heeft het uitvraagformulier WGA ERD bijgewerkt op basis van de cijfers en gegevens per 1 juli 2025. Het formulier is ook voor niet-leden van Adfiz beschikbaar....
Is jouw organisatie al AI-geletterd?
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...
Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi
Om pensioenadviseurs te ondersteunen bij het opstellen van een goed transitieplan heeft Adfiz samen met het Verbond van Verzekeraars een handleiding met tekstvoorbeelden...
Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!
“Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is...
Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot
Bij de behandeling van het Wetsvoorstel verzamelwet gegevensbescherming, waarmee de Uitvoeringswet Algemene Verordening gegevensbescherming (UAVG) wordt geactualiseerd,...
Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit
Adfiz breidt haar Prestatie Onderzoek uit. Adfiz: "De doelgroep wordt vanaf dit jaar uitgebreid naar alle bedrijven die onderdeel zijn van het natuurlijk eco-systeem...
Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden
Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....
Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz
Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...
Gemberbierijs en boter op het hoofd
(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...