Adfiz wil eerst nader onderzoek ORV en woonlastenbeschermers

Onderzoek via Pixabay

Adfiz vindt het luiden van de noodklok over een daling van bijverbanden bij de hypotheek voorbarig. Adfiz: "Het is natuurlijk goed als zo’n daling aandacht krijgt, maar dan moet je dat eerst goed onderzoeken en niet meteen de noodklok luiden en bij de toezichthouder neerleggen. Deze manier van werken vinden wij te snel, niet goed gefundeerd en niet goed doordacht."

Adfiz reageert op de analyse eerder deze week van Bureau DFO, Scildon en BNP Paribas Cardif, die over het thema spraken met stakeholders.

Adfiz: "De daling die DFO en de twee verzekeraars zeggen waar te nemen is ingezet in een periode met veel grote veranderingen zoals het provisieverbod, schandalen rond ORV’s/woonlastenbeschermers én forse aanscherping van de leennormen. Hoe voor de conclusie over de daling van het aantal consumenten met een ORV is gerekend met oversluiters en verhuizers is bovendien onduidelijk. Voor zover er al sprake zou zijn van een forse daling is het de vraag hoe schadelijk dit is. In de oproep wordt hier niet of zeer beperkt op ingegaan.

"Daarmee is het luiden van de noodklok op dit moment voorbarig. Wel is zinvol om goed in kaart brengen hoe groot een daling is, in hoeverre die daling onwenselijk is en wat de echte oorzaken zijn. Wij herkennen namelijk de trend dat de invoering van provisieverbod tot een druk op kosten, snelheid en eenvoud heeft geleid, terwijl leidraden van de AFM juist zware eisen stellen aan de bewijslast voor het gegeven advies voor een specifiek product. Dit zet druk op de toegang tot advies. Nader onderzoek is dus op zijn plaats. Adfiz stimuleert dit nader onderzoek."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 28 november 2019

Het lijkt woekerpolis all over again: het is allemaal de schuld van de adviseur. Lekker makkelijk. Die adviseurs zien in de praktijk dat klanten nog steeds een enorm wantrouwen hebben, zeker ook voor wat betreft de woonlastenverzekeringen, lastige materie zeker ook de wettelijke regelingen, en wat er dan wel of niet via werkgevers is geregeld. Men verwacht bijna standaard dat er "toch wel nooit uitgekeerd zal worden" , en dat het veel te veel kost. Dus dan ben je bezig met blije mensen die een huis kopen, en hun gedachten vooral hebben bij keukens badkamers, de maandlasten, en het eigen geld. Kom jij als adviseur ineens met verhalen over overlijden arbeidsongeschiktheid, echtscheiding, dalend pensioeninkomen, inbreng eigen middelen bij verbouwing, ontbindende voorwaarden, notariskosten, hogere inschrijvingen en o ja, ook nog iets over energiebesparende maatregelen, NHG, renteaftrek, fiscale eisen voor doorstromers, draagplichtovereenkomsten, tegemoetkomende besluiten van de heer Snel op de wiebelwet van Wiebes, veranderende belastingschijven, onderhoudskosten van de aan te schaffen woning,en een aanvraagproces in diverse stappen. Wel graag in anderhalf uur alles behandelen, want we moeten overmorgen tekenen, en dan moet binnen vier weken de hypotheek finaal akkoord zijn. en vanavond is er Ajax dus veel tijd om alles door te nemen hebben we niet, en overal op internet staat dat het heel eenvoudig en simpel is, dus ik begrijp niet zo goed dat ik hier bijna tweeduizend euro voor moet betalen. Zoal mijn oude mentor altijd zei. als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er vier naar jezelf.

Meer over
TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...