Adfiz wil meer publieke aandacht voor echte waarde van advies

Wim  Heeres nieuwjaarsbijeenkomst 2019

Een veel belangrijker issue dan provisie is dat "er meer publieke aandacht komt voor de echte waarde van advies, en dat we rechtstreekse productverkoop en leadgeneratie niet langer als advies zien". Aldus voorzitter Wim Heeres in zijn toespraak tijdens de maandag gehouden Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst.

Heeres, naar aanleiding van de (actieve) provisietransparantie waar Financiën op aan stuurt: "Eenzijdig de schijnwerper richten op de provisies: het lijkt een oplossing, maar er is geen probleem dat moet worden opgelost. Het werkt niet, het lost niets op, en tegelijk veroorzaakt het wél nieuwe problemen. En de hoogste rekening, die komt bij de kwetsbare groepen consumenten te liggen. Zij die nu weinig provisie betalen.

"Maar, begrijp mij niet verkeerd, dit wil niet zeggen dat ik tegen transparantie ben. Integendeel. Ik ben voor transparantie. Altijd geweest. Als de klant inzicht wil in de kosten van zijn adviseur, dan krijgt hij die. Dat is al jaren praktijk én wetgeving bovendien. En als het er nú dan om gaat, om dat inzicht makkelijker te maken, dan valt daar met ons over te praten. Ik herhaal: er is met ons te praten. Maar wel op voorwaarde dat zo’n nieuwe vorm van verplichte transparantie: én daadwerkelijk in het belang van de klant is én de marktverhoudingen niet verstoort.

"Jammer genoeg hebben onze gesprekken over provisietransparantie tot nu toe nog niet geleid tot een breed gedragen gezamenlijke oplossing. Uiteraard blijven wij hierover in gesprek met de verschillende stakeholders, waaronder het Verbond. Want zoals we allen weten: het verstand komt met de jaren. Dus er is nog hoop als je net je veertigste hebt gevierd..." (Het Verbond van Verzekeraars bestond in 2018 veertig jaar.)

Belangenbehartiger van de klant

Adfiz viert zelf het 110-jarig bestaan in 2019 (de verste voorloper gaat terug naar 1909). 

Heeres: "110 jaar geleden bezorgden we een polis en inden vervolgens de premie. Sindsdien is het vak stapsgewijs ontwikkeld tot waar we nu staan: de onafhankelijk adviseur als belangenbehartiger van de klant richting banken en verzekeraars."

Heeres vindt dat die ontwikkeling nog altijd wordt miskend. Heeres: "Te vaak hoor ik in de media of Haagse wandelgangen nog dat advies eerst en vooral zou gaan om het vinden van besparingen door lage premies te regelen. Geen wonder dat er mensen zijn gaan geloven dat ze dat ook zelf wel kunnen. Of dat zo’n simpel adviesje vooral niks zou mogen kosten.

"De adviseur is van essentieel belang om de klant te helpen bij het maken van de juiste keuzes. En toch wordt klanten steeds opnieuw verteld, zeker online, dat het vooral gaat om een beetje handig premies vergelijken."

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
DFO: brief minister roept vragen op

DFO: brief minister roept vragen op

Kan een financieel advieskantoor dat nauw verbonden is met een volmachtkantoor en het overgrote deel van zijn productie via deze volmacht sluit zich straks nog kwalificeren...

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Volgens CFD wil Financiën morrelen aan de eerbiedigende werking op doorlopende provisie. CFD-voorzitter Edwin Herdink; "Ik heb het drie keer moeten lezen om...

Verbond herkent vervolgstappen op evaluatie provisieverbod

Verbond herkent vervolgstappen op evaluatie provisieverbod

Het Verbond van Verzekeraars reageert instemmend op de dinsdag door minister Hoekstra aangekondigde vervolgstappen op de evaluatie van het provisieverbod. Het Verbond:...

Adfiz: minister vindt juiste balans

Adfiz: minister vindt juiste balans

De juiste balans tussen wensen uit de Kamer en de argumenten uit de sector. Dat vindt minister Hoekstra in volgens Adfiz in de maatregelen die hij dinsdag bekend...

Adfiz Prestatie Onderzoek: nieuwe winnaars bij Particulier Leven en Schade

Adfiz Prestatie Onderzoek: nieuwe winnaars bij Particulier Leven en Schade

De nieuwe 'Beste Partner'-prijzen van Adfiz zijn gewonnen door de Vereende (Beste Partner Verzekerbaarheid), TAF (Beste Partner Efficiency) en Movir (Beste Partner...

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start een pilot met Watson van IBM. In zijn maandcolumn op www.adfiz.nl roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema leden op mee te doen met de pilot. Wiertsema:...