Advieskeuze.nl: 92,7 procent geverifieerde reviews klant van financieel adviseur

Christian Bouter 2020

Op basis van een grootschalig onderzoek onder 4.800 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 92,7 procent van de reviewgevers op het platform daadwerkelijk klant is van een financieel adviseur.

Aanleiding voor het onderzoek was de berichtgeving in diverse landelijke media dat het Kabinet het plaatsen of laten plaatsen van nepreviews gaat verbieden. Consumenten moeten met nieuwe wetgeving beter beschermd worden bij het maken van online keuzes en aankopen onder toezicht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze.nl: “De resultaten van dit onafhankelijke onderzoek zijn geweldig voor de financiële branche. Brancheorganisaties van onafhankelijk financieel adviseurs en de aanbieders van financiële producten kunnen de uitkomsten meenemen in hun lobby richting de politiek. Gezamenlijk kunnen we ook verder onderzoek doen naar de mogelijke aanscherping van het Advieskeuze.nl reviewbeleid om het imago van de financiële branche te versterken.”

Uit de analyse van de door Advieskeuze.nl geverifieerde reviews blijkt dat 71,3 procent van de klanten een combinatie van advies en het afsluiten van een financieel product bij de adviseur heeft afgenomen. Verder had 21,4 procent de reviews betrekking op advies over de keuze of het afsluiten van een financieel product. De overige reviews werden gegeven naar aanleiding van een oriëntatiegesprek of het regelen van andere zaken.

Uit het onderzoek blijkt dat er vooral bij adviesketens vaker een review wordt gegeven na een oriëntatiegesprek. Tevens valt op dat er in de Randstad weer relatief minder oriëntatiegesprekken door financieel adviseurs gevoerd dan in de provincie. Bouter: “Wellicht is dit het gevolg van de oververhitte huizenmarkt. Consumenten in de Randstad komen hierdoor direct en concreet ter zake met een financieel adviseur.”

Reactie toevoegen

 
Advieskeuze.nl brengt topselectie van 500 advieskantoren

Advieskeuze.nl brengt topselectie van 500 advieskantoren

Volgens Advieskeuze.nl waren in 2023 500 financieel advieskantoren online uitstekend vindbaar en zichtbaar. Zij kregen een vermelding in de Topselectie 2023. Bij...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Advieskeuze voegt reviews van externe bronnen toe

Advieskeuze voegt reviews van externe bronnen toe

Advieskeuze.nl gaat de reviews van externe bronnen toevoegen aan het eigen reviewplatform. Er zijn meer dan 50.000 externe reviews over hypotheekadviseurs van internet...

Independer draagt reviews hypotheekkantoren over aan klantenvertellen

Independer draagt reviews hypotheekkantoren over aan klantenvertellen

Independer heeft de reviews van hypotheekkantoren overgedragen aan klantenvertellen. Marga Lankreijer, manager hypotheken bij Independer: “Aangezien deze reviews...

Meeste hypotheekadviseurs bespreken verduurzaming met klant

Meeste hypotheekadviseurs bespreken verduurzaming met klant

Volgens 30.000 hypotheekreviews op Advieskeuze.nl met inzicht of verduurzaming is besproken, neemt 61,7 procent van de adviseurs het onderwerp mee. “Op peildatum...

Hypotheekadviseur primair om financiering voor verduurzaming te regelen

Hypotheekadviseur primair om financiering voor verduurzaming te regelen

De hypotheekadviseur wordt in onderzoek door Advieskeuze.nl door de meeste consumenten (49,3 procent) primair gezien als dienstverlener om de financiering voor de...

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd...

84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

Op basis van onderzoek onder ruim 5.600 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 84,7 procent van de klanten van financieel adviseurs geen service-abonnement afsluit....