Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Christian Bouter 2020

Iets meer dan de helft van de consumenten gaat naar de hypotheek en verzekering kijken als er iets ingrijpends is gebeurd, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder 1800 consumenten. Als er vervolgens zaken aangepast dienen te worden, zegt bijna 70 procent het liefst zelf contact op te nemen met de financieel adviseur Advieskeuze noemt het opvallend dat vier van de tien respondenten niet weet dat een financieel dienstverlener een zorgplicht heeft.

Advieskeuze.nl deed de afgelopen maanden onderzoek onder consumenten die een dienstverlener een review hebben gegeven. Na iedere review werden deze consumenten een aantal vragen voorgelegd over hun verwachtingen hoe vaak de financiële zaken in de toekomst worden bekeken en waar nodig aan te passen. Vervolgens werd gevraagd naar de wijze waarop ze dat het liefst willen aanpakken. Tot slot werd aan onafhankelijke financieel adviesketens een reactie gevraagd op de uitkomsten van het onderzoek.

Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze.nl: “Het is van cruciaal belang dat consumenten hun financiële zaken op orde hebben voordat er iets ingrijpends gebeurt zoals vandaag de dag het geval is. Op grond van de wettelijke zorgplicht dienen financieel dienstverleners ook duidelijker te maken dat een periodieke check in bepaalde gevallen verplicht is. Dan zouden veel meer Nederlanders hopelijk net zo vaak een afspraak hebben met een financieel dienstverlener als met hun tandarts.”

Reactie toevoegen

 
Advieskeuze.nl brengt topselectie van 500 advieskantoren

Advieskeuze.nl brengt topselectie van 500 advieskantoren

Volgens Advieskeuze.nl waren in 2023 500 financieel advieskantoren online uitstekend vindbaar en zichtbaar. Zij kregen een vermelding in de Topselectie 2023. Bij...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Advieskeuze voegt reviews van externe bronnen toe

Advieskeuze voegt reviews van externe bronnen toe

Advieskeuze.nl gaat de reviews van externe bronnen toevoegen aan het eigen reviewplatform. Er zijn meer dan 50.000 externe reviews over hypotheekadviseurs van internet...

Meeste hypotheekadviseurs bespreken verduurzaming met klant

Meeste hypotheekadviseurs bespreken verduurzaming met klant

Volgens 30.000 hypotheekreviews op Advieskeuze.nl met inzicht of verduurzaming is besproken, neemt 61,7 procent van de adviseurs het onderwerp mee. “Op peildatum...

Hypotheekadviseur primair om financiering voor verduurzaming te regelen

Hypotheekadviseur primair om financiering voor verduurzaming te regelen

De hypotheekadviseur wordt in onderzoek door Advieskeuze.nl door de meeste consumenten (49,3 procent) primair gezien als dienstverlener om de financiering voor de...

84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

Op basis van onderzoek onder ruim 5.600 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 84,7 procent van de klanten van financieel adviseurs geen service-abonnement afsluit....

Groene Hart Hypotheken integreert zoekmodule Advieskeuze.nl

Groene Hart Hypotheken integreert zoekmodule Advieskeuze.nl

Op de website van Groene Hart Hypotheken, een duurzaamheidsinitiatief van DAK, is een zoekmodule van Advieskeuze.nl geïmplementeerd. Via de site kunnen...

Advieskeuze.nl: nu ook reviews per medewerker

Advieskeuze.nl: nu ook reviews per medewerker

Advieskeuze.nl biedt advieskantoren nu ook de mogelijkheid om reviews per medewerker in te zien. Advieskeuze.nl: "Als je in het extranet van jouw kantoor wilt kunnen...

Advieskeuze.nl: 92,7 procent geverifieerde reviews klant van financieel adviseur

Advieskeuze.nl: 92,7 procent geverifieerde reviews klant van financieel adviseur

Op basis van een grootschalig onderzoek onder 4.800 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 92,7 procent van de reviewgevers op het platform daadwerkelijk klant...