Advieskind niet met badwater weggooien

Adviseur stropdas via Pixabay

Gooi het advieskind niet weg met het badwater. Aldus Adfiz in reactie op minister Hoekstra, die in zijn agenda voor de financiële sector stelt samen te willen werken aan vernieuwende manieren om consumentenkeuzes te faciliteren. “Die uitnodiging hebben we uiteraard aangenomen”, schrijft Adfiz. “In de actieagenda wordt gestuurd op vernieuwende manieren om keuzes te faciliteren en innovatieve interventies. Terecht, want nieuwe technieken en inzichten kunnen helpen om bestaande praktijk te verbeteren. Tegelijk is ook van belang om naast vernieuwing oog te hebben voor de praktijkervaring  in andere Europese lidstaten en de eerdere ervaringen in de Nederlandse markt. Zoeken naar verbeteringen zit niet alleen in vernieuwing. Met oog voor wat waardevol is in de bestaande situatie voorkomen we een vlucht naar voren.  

In haar vooronderzoek stipt Financiën diverse vraagstukken aan waar consumenten tegenaan lopen. In onze reactie wijzen we erop dat voor veel van deze keuzevraagstukken, zo niet de meeste, advies een oplossing is. Het wegnemen van drempels om advies in te winnen mag daarom in een dergelijke agenda niet ontbreken.  

“Het blijft van belang de consument bij de hand te houden. Alle technische mogelijkheden ten spijt is het immers maar de vraag of de consument ooit echt zelfstartend zal worden als het om zijn financieel welzijn gaat. Bovendien zijn er grenzen aan het simplificeren van informatie. Sommige zaken, en zeker de consumentenvraag en -behoefte zelf zijn geen ABC-tje. Het over-simplificeren van een vraagstuk leidt juist tot verkeerde afwegingen en besluiten.” 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ferd latour - Nvt 28 februari 2019

Goed uitleggen is een primaire taak voor een adviseur. Wat zou het fijn zijn als ministerie en politiek starten met zaken minder complex te maken.

Kees Bergman - Kees Bergman 27 februari 2019

De race is gelopen. De verzekeraars zitten nu achterover en hebben hun lobby gedaan. Ze hoeven de minister met de betreffende kamerleden alleen maar een beetje bij te sturen. Hans de Boer is naar de VNO, dan is hij nog sneller in de tweede Kamer. Als je namelijk je lobby wilt doen, dan zal je bij de minister op de kamer en op schoot moeten zitten en bij de betreffende kamerleden die er in dit geval toe doen eveneens. Het kind wordt met het badwater weggegooid.

Enrico den Daas - Raat Adviesgroep BV 26 februari 2019

Non discussie: intermediairs zijn zeer innovatief en in staat de nieuwste technieken te implementeren in een efficiënte bedrijfsvoering. Neem bijvoorbeeld Voogd & Voogd die de hele backoffice particulieren van Nat Ned faciliteert en hypotheekadviseurs die met banken een steeds efficiëntere informatiestroom weten te benutten. Er is dus geen bedreiging, maar veeleer kansen die intermediairs al lang benutten. Verzekeraars doen er goed aan daarin te participeren en ondersteuning te bieden.

Marja van Osch - Bureau Marja de Bruijn 26 februari 2019

Afschaffen van provisie is een slechte zaak geweest, vooral voor de onderkant van de markt, vaak vrouwen... Ik heb dat 10 jaar geleden al geroepen. Natuurlijk was aftopping wel een goede zaak, vanwege de cowboys.

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 26 februari 2019

"Vernieuwende manieren om consumentenkeuzes te faciliteren. " Dit lijken andere woorden voor de negatieve optie. De klant krijgt het product tenzij hij aangeeft dit niet te willen. Een stokpaartje van onvermogende bestuurders die geen raad weten met de sterke lobby's van banken en verzekeraars. Alles wordt uit de kast gehaald om het intermediair te ontwijken. De consument, en dan bedoel ik 70%, heeft low intrest in finance. Dit gaat nooit veranderen. Financiële producten blijven haalproducten. Die moet je actief adviseren. Van mens tot mens. Elke 20 jaar komt er weer een wensstroming tot dehumanisering van de adviesmarkt. Alle politieke partijen zijn drie jaar geleden gewezen op de negatieve optie om die te verbieden. Niets op uit gedaan. Steeds meer zien consumenten de z.g. 'negatieve optie' toegepast, dwz dat men zou moeten reageren op iets dat ongevraagd wordt toegestuurd of onder de mom van een enquete iets wordt opgedrongen als "éénmalige aanbieding", "geen verdere kosten"en meer van dit soort valkuilen vol valse voorlichting c.q. het verzwijgen van de consequenties. Wie spreekt over een zorgzame samenleving of beschermen van de zwakkeren zal zeker ook een verbod op deze negatieve optie verkooptaktieken als motie in de kamer willen indienen, of door een ander reeds gedaan, zo'n motie te steunen. Het handelen/hanteren van deze 'negatieve optie' door steeds meer, ook ogenschijnlijk gerenommeerde bedrijven zorgt voor veel ellende bij juist die zwakkeren in onze samenleving . Deze minister stoort zich daar niet aan. Dit is al eerder gebleken met zijn aanval op de provisies van voor het provisie verbod. De eerbiedige werking.

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...