Adviseur die zorgplicht niet nakwam ontspringt dans

Kifid (logo)

Ook al is bij een tijdelijke en annuïtair dalende overlijdensrisicoverzekering een heel strikte monitoring niet noodzakelijk, de financieel adviseur dient toch op enig moment gedurende de looptijd aandacht aan de polis te besteden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2016-502.

De kwestie: "Consument heeft in 2002 een overlijdensrisicoverzekering afgesloten waarbij de medisch adviseur een premieopslag heeft geadviseerd. In 2015 vraagt consument een nieuwe verzekering aan vanwege het verbeterde tarief voor het overlijdensrisico. Voor deze aanvraag wordt consument gekeurd en de medisch adviseur adviseert om de omzetting naar een gelijkblijvende risicoverzekering niet te accepteren. Consument sluit een nieuwe verzekering af waarbij de depotwaarde van de oude verzekering wordt ingebracht. De nieuwe verzekering is premievrij omdat de risicopremie vanuit de depotwaarde wordt voldaan. Consument verwijt zijn assurantieadviseur (Hypotheek Visie) dat hij de zorgplicht heeft geschonden omdat hij de verzekering niet tussentijds tegen het licht heeft gehouden. Daardoor heeft hij al die jaren teveel premie betaald. De Commissie overweegt dat het op de weg van de assurantieadviseur had gelegen om op enig moment gedurende de looptijd aandacht aan de verzekering te besteden. Temeer nu de hij bekend was of althans had moeten zijn met de dalende premie voor het overlijdensrisico. De zorgplicht is niet nagekomen, maar de vordering tot schadevergoeding wordt afgewezen. De Commissie overweegt daartoe dat niet kan worden vastgesteld dat Consument vanwege zijn medische toestand daadwerkelijk een lagere premie had hoeven te betalen."

 

Provisie niet bekend

De Commissie: "De omvang van de verplichting voor de adviseur periodiek aandacht te besteden aan de verzekeringen in zijn portefeuille is afhankelijk van wat partijen daarover zijn overeengekomen en van de omstandigheden van het geval, zoals de aard van de verzekeringen en de omvang van de provisie die voor het beheer van de verzekeringen wordt ontvangen (zie Geschillencommissie 8 oktober 2015, nr. 2015-294, r.o. 4.2 en Geschillencommissie 2 september 2015, nr. 2015-248, r.o. 4.2). Over afspraken tussen Consument en de Adviseur is door beide partijen niets aangevoerd. Ook de provisie is de Commissie niet bekend. Daarom zal zij kijken naar de aard van de verzekering. Daar sprake is van een tijdelijke en annuïtair dalende overlijdensrisicoverzekering, is naar het oordeel van de Commissie een heel strikte monitoring niet noodzakelijk. Het had gezien de verplichting zoals genoemd in 4.1 wel op de weg van de Adviseur gelegen om op enig moment gedurende de looptijd aandacht aan onderhavige verzekeringte besteden. Temeer nu de Adviseur bekend was of althans had moeten zijn met de dalende premie voor het overlijdensrisico. Dat ditvolgens de Adviseur niet zou hebben geleid tot een verbetering, doet aan deze verplichting op zichzelf niets af. De Commissie is dan ook van oordeel dat de Adviseur gedurende de looptijd van de verzekering zijn zorgplicht niet is nagekomen."

Reactie toevoegen

 
Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering

Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering

(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...

Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...