Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag. De adviseur betwist dit. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur is tekortgeschoten in de op haar rustende verplichtingen, door naar de bank niet duidelijk te communiceren dat sprake was van inkomen uit het buitenland. De consument heeft echter ook nagelaten om de adviseur in te lichten over haar financiële verplichtingen uit het buitenland. Dit heeft voor verdere vertraging gezorgd. De schade is dan ook niet geheel aan de adviseur toe te rekenen. De commissie acht het niet aannemelijk dat het eerste renteaanbod tot een offerte had geleid, maar acht het wel aannemelijk dat er zonder de tekortkoming van de adviseur eerder een offerte zou zijn uitgebracht, tegen een lagere rente. De commissie kan de schade niet exact vaststellen en begroot deze daarom op een bedrag van 7.500 euro.

Naar het oordeel van de commissie "is de adviseur tekortgeschoten in de op haar rustende verplichtingen met betrekking tot het rentepercentage. De adviseur stelt dat het basisdossier tijdig compleet was en dat de bank daarom ten onrechte het renteaanbod heeft laten vervallen. Dat het basisdossier tijdig compleet was is door de bank betwist en blijkt niet uit het dossier. De commissie kan op basis van hetgeen door partijen naar voren is gebracht niet vaststellen dat het dossier tijdig compleet was.

In strijd met de waarheid ingevuld

"Voor zover het basisdossier al tijdig compleet zou zijn, geldt overigens dat de reden dat de bank nadere informatie moest opvragen in ieder geval gedeeltelijk was gelegen in het feit dat de consument inkomen bleek te halen uit een Duitse onderneming en niet – zoals in de aanvraag was opgegeven – uit een Nederlandse onderneming. Dit valt de adviseur hoe dan ook aan te rekenen aangezien hij het formulier in strijd met de waarheid heeft ingevuld. De bank heeft naar aanleiding hiervan nadere vragen gesteld, wat voor vertraging van de procedure heeft gezorgd. De adviseur stelt dat dit komt doordat in het systeem niet kon worden aangegeven dat het om een Duitse onderneming ging. Zij stelt de bank hiervan
telefonisch op de hoogte te hebben gesteld. Dit is echter door de bank betwist en blijkt nergens uit. Voor zover dit al zo zou zijn, had het evengoed op de weg van de adviseur gelegen om hierover duidelijker (schriftelijk) naar de bank te communiceren.

"De vertraging is echter niet geheel aan de adviseur toe te rekenen. Tussen partijen is immers niet in geschil dat de consument haar financiële verplichtingen in het buitenland (hypothecaire geldleningen) niet heeft opgegeven. Ook dit was voor de bank aanleiding tot het stellen van nadere vragen en heeft er uiteindelijk toe geleid dat de hypotheekaanvraag geheel moest worden aangepast."

 

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Verbond lanceert toolkit ORV

Verbond lanceert toolkit ORV

Om verzekeraars en andere organisaties te helpen bij goede consumentenvoorlichting ORV lanceert het Verbond een toolkit. Het Verbond: "De Toolkit Communicatie ORV...

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering

Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering

(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...

Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...