Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek en niet te wijzen op de gevolgen bij het te laat doorgeven van wijzigingen ten aanzien van het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering. De Geschillencommissie overweegt dat de zorgplicht van de tussenpersoon niet zo ver reikt dat hij de consumenten jaarlijks proactief had moeten benaderen om na te gaan of het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering nog kloppen. Daarnaast hadden de consumenten zelf in de voorwaarden kunnen lezen dat een wijziging van het adres en de gezinssituatie moet worden doorgegeven aan de verzekeraar en wat de gevolgen zijn van het niet tijdig doorgeven van een wijziging. De klacht van de consumenten is ongegrond en hun vordering wordt afgewezen.

Trouwen en samenwonen

De commissie: "De consumenten verwijten de tussenpersoon dat zij geen uitnodiging voor een onderhoudsgesprek hebben ontvangen. Daartegen voert de tussenpersoon aan dat hij consument 1 in september 2021 meerdere malen heeft uitgenodigd voor een onderhoudsgesprek maar dat hij daar geen reactie op heeft ontvangen. Wat hier ook van zij, het verwijt van de consumenten mist doel. Uit het klachtdossier is af te leiden dat consument 1 in juni 2022 is verhuisd en dat de consumenten in april 2023 zijn getrouwd en zijn gaan samenwonen.

"De commissie overweegt dat de zorgplicht van de tussenpersoon niet zo ver reikt dat hij de consumenten jaarlijks proactief had moeten benaderen om na te gaan of het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering nog kloppen. Op de consumenten rust immers een eigen verantwoordelijkheid om het polisblad te controleren en zo na te gaan of de rechtsbijstandverzekering aansloot bij hun wensen. Dit geldt eens temeer omdat de tussenpersoon alleen een bemiddelende rol bij de totstandkoming van de
rechtsbijstandverzekering had. De tussenpersoon heeft, onbetwist, gesteld dat consument 1 in 2021, 2022 en 2023 een prolongatienota heeft ontvangen waarop hij heeft kunnen zien dat de rechtsbijstandverzekering is afgesloten voor een ‘eenpersoonshuishouden’. Als de consumenten het polisblad of de prolongatienota hadden gecontroleerd, hadden zij gelezen dat de rechtsbijstandverzekering betrekking had op een eenpersoonshuishouden. De consumenten hadden de gezinssamenstelling van de rechtsbijstandverzekering dan voor de afwijzing van het UWV kunnen (laten) aanpassen. Blijkbaar hebben de consumenten toen zij in april 2023 gingen trouwen en samenwonen nagelaten het polisblad en de prolongatienota te controleren.

"De commissie kan de consumenten evenmin volgen in hun verwijt dat de tussenpersoon hen niet heeft gewezen op de gevolgen van het niet tijdig doorgeven van wijzigingen. De consumenten hadden zelf in de voorwaarden kunnen lezen dat een wijziging van het adres en de gezinssituatie moet worden doorgegeven aan de verzekeraar en wat de gevolgen zijn van het niet tijdig doorgeven van een wijziging. De gevolgen hiervan moeten ook hierom voor rekening van de consumenten blijven".

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...