Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek en niet te wijzen op de gevolgen bij het te laat doorgeven van wijzigingen ten aanzien van het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering. De Geschillencommissie overweegt dat de zorgplicht van de tussenpersoon niet zo ver reikt dat hij de consumenten jaarlijks proactief had moeten benaderen om na te gaan of het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering nog kloppen. Daarnaast hadden de consumenten zelf in de voorwaarden kunnen lezen dat een wijziging van het adres en de gezinssituatie moet worden doorgegeven aan de verzekeraar en wat de gevolgen zijn van het niet tijdig doorgeven van een wijziging. De klacht van de consumenten is ongegrond en hun vordering wordt afgewezen.

Trouwen en samenwonen

De commissie: "De consumenten verwijten de tussenpersoon dat zij geen uitnodiging voor een onderhoudsgesprek hebben ontvangen. Daartegen voert de tussenpersoon aan dat hij consument 1 in september 2021 meerdere malen heeft uitgenodigd voor een onderhoudsgesprek maar dat hij daar geen reactie op heeft ontvangen. Wat hier ook van zij, het verwijt van de consumenten mist doel. Uit het klachtdossier is af te leiden dat consument 1 in juni 2022 is verhuisd en dat de consumenten in april 2023 zijn getrouwd en zijn gaan samenwonen.

"De commissie overweegt dat de zorgplicht van de tussenpersoon niet zo ver reikt dat hij de consumenten jaarlijks proactief had moeten benaderen om na te gaan of het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering nog kloppen. Op de consumenten rust immers een eigen verantwoordelijkheid om het polisblad te controleren en zo na te gaan of de rechtsbijstandverzekering aansloot bij hun wensen. Dit geldt eens temeer omdat de tussenpersoon alleen een bemiddelende rol bij de totstandkoming van de
rechtsbijstandverzekering had. De tussenpersoon heeft, onbetwist, gesteld dat consument 1 in 2021, 2022 en 2023 een prolongatienota heeft ontvangen waarop hij heeft kunnen zien dat de rechtsbijstandverzekering is afgesloten voor een ‘eenpersoonshuishouden’. Als de consumenten het polisblad of de prolongatienota hadden gecontroleerd, hadden zij gelezen dat de rechtsbijstandverzekering betrekking had op een eenpersoonshuishouden. De consumenten hadden de gezinssamenstelling van de rechtsbijstandverzekering dan voor de afwijzing van het UWV kunnen (laten) aanpassen. Blijkbaar hebben de consumenten toen zij in april 2023 gingen trouwen en samenwonen nagelaten het polisblad en de prolongatienota te controleren.

"De commissie kan de consumenten evenmin volgen in hun verwijt dat de tussenpersoon hen niet heeft gewezen op de gevolgen van het niet tijdig doorgeven van wijzigingen. De consumenten hadden zelf in de voorwaarden kunnen lezen dat een wijziging van het adres en de gezinssituatie moet worden doorgegeven aan de verzekeraar en wat de gevolgen zijn van het niet tijdig doorgeven van een wijziging. De gevolgen hiervan moeten ook hierom voor rekening van de consumenten blijven".

 

Reactie toevoegen

 
Uitsluiten juridische hulp bij conflicten over invaren aan verzekeraar

Uitsluiten juridische hulp bij conflicten over invaren aan verzekeraar

Het uitsluiten van rechtsbijstand bij conflicten over invaren in het nieuwe pensioenstelsel is een keuze die verzekeraars mogen maken, antwoordt minister Van Hijum...

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

DAS ziet een stijging in het aantal aanrijdingen zonder letsel waarbij discussie ontstaat over de schuldvraag. In 2024 werden bijna 7.500 aanrijdingszaken gemeld...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Stijging woonconflicten en klachten dropshipping

Stijging woonconflicten en klachten dropshipping

Na een jarenlange daling was er in 2024 sprake van een stijging van het aantal juridische hulpvragen. Dat blijkt uit de Juridische Barometer 2024 van Stichting Achmea...