Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek en niet te wijzen op de gevolgen bij het te laat doorgeven van wijzigingen ten aanzien van het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering. De Geschillencommissie overweegt dat de zorgplicht van de tussenpersoon niet zo ver reikt dat hij de consumenten jaarlijks proactief had moeten benaderen om na te gaan of het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering nog kloppen. Daarnaast hadden de consumenten zelf in de voorwaarden kunnen lezen dat een wijziging van het adres en de gezinssituatie moet worden doorgegeven aan de verzekeraar en wat de gevolgen zijn van het niet tijdig doorgeven van een wijziging. De klacht van de consumenten is ongegrond en hun vordering wordt afgewezen.
Trouwen en samenwonen
De commissie: "De consumenten verwijten de tussenpersoon dat zij geen uitnodiging voor een onderhoudsgesprek hebben ontvangen. Daartegen voert de tussenpersoon aan dat hij consument 1 in september 2021 meerdere malen heeft uitgenodigd voor een onderhoudsgesprek maar dat hij daar geen reactie op heeft ontvangen. Wat hier ook van zij, het verwijt van de consumenten mist doel. Uit het klachtdossier is af te leiden dat consument 1 in juni 2022 is verhuisd en dat de consumenten in april 2023 zijn getrouwd en zijn gaan samenwonen.
"De commissie overweegt dat de zorgplicht van de tussenpersoon niet zo ver reikt dat hij de consumenten jaarlijks proactief had moeten benaderen om na te gaan of het adres en de gezinssamenstelling op de rechtsbijstandverzekering nog kloppen. Op de consumenten rust immers een eigen verantwoordelijkheid om het polisblad te controleren en zo na te gaan of de rechtsbijstandverzekering aansloot bij hun wensen. Dit geldt eens temeer omdat de tussenpersoon alleen een bemiddelende rol bij de totstandkoming van de
rechtsbijstandverzekering had. De tussenpersoon heeft, onbetwist, gesteld dat consument 1 in 2021, 2022 en 2023 een prolongatienota heeft ontvangen waarop hij heeft kunnen zien dat de rechtsbijstandverzekering is afgesloten voor een ‘eenpersoonshuishouden’. Als de consumenten het polisblad of de prolongatienota hadden gecontroleerd, hadden zij gelezen dat de rechtsbijstandverzekering betrekking had op een eenpersoonshuishouden. De consumenten hadden de gezinssamenstelling van de rechtsbijstandverzekering dan voor de afwijzing van het UWV kunnen (laten) aanpassen. Blijkbaar hebben de consumenten toen zij in april 2023 gingen trouwen en samenwonen nagelaten het polisblad en de prolongatienota te controleren.
"De commissie kan de consumenten evenmin volgen in hun verwijt dat de tussenpersoon hen niet heeft gewezen op de gevolgen van het niet tijdig doorgeven van wijzigingen. De consumenten hadden zelf in de voorwaarden kunnen lezen dat een wijziging van het adres en de gezinssituatie moet worden doorgegeven aan de verzekeraar en wat de gevolgen zijn van het niet tijdig doorgeven van een wijziging. De gevolgen hiervan moeten ook hierom voor rekening van de consumenten blijven".
Reactie toevoegen
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...
Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....
Volle mailbox voor rekening consument
(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...
Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid
Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...
Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...
Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...
Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....