Adviseur hoeft cliënt niet te herinneren aan invullen aanvraagformulier

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur hoeft de klant niet te herinneren aan het invullen van het aanvraagformulier, oordeelt Kifid in uitspraak GC 2020-187. De Geschillencommissie oordeelt dat uit de mailwisseling tussen “Tussenpersoon en Consument bleek dat nadere actie van Consument verwacht werd. Het lag op de weg van Consument om deze actie te ondernemen. Nu Tussenpersoon geen aanvraagformulier retour ontving, mocht Tussenpersoon er van uit gaan dat het afsluiten van de Verzekering niet (meer) nodig was. De Commissie wijst de vordering af”.

Consument heeft op 8 februari 2019 telefonisch een aanvraag gedaan bij adviseur Three Oaks voor een autoverzekering. Naar aanleiding van dit telefoongesprek heeft de adviseur diezelfde dag consument een e-mail gestuurd met een aanvraagformulier en een opsomming van de premies.

Op 11 maart 2019 ontvangt consument een RDW-boete. Consument heeft daarop op 14 maart 2019 telefonisch contact met de adviseur over de autoverzekering. De adviseur heeft naar aanleiding van dit gesprek opnieuw een e-mail gestuurd met daarin een gedeeltelijk ingevuld aanvraagformulier met het verzoek om het formulier ingevuld en ondertekend retour te zenden. Consument reageert niet op deze e-mail.

Op 21 maart 2019 raakt de auto van consument betrokken bij een kopstaartbotsing. De auto is op dat moment onverzekerd

De Commissie: “Uit de stukken blijkt dat Tussenpersoon zich voldoende heeft ingezet voor Consument om de Verzekering tot stand te laten komen. Dat de Verzekering uiteindelijk niet tot stand komt, omdat er schade is geleden, valt binnen de beleidsvrijheid van Verzekeraar en is Tussenpersoon eveneens niet te verwijten.”

De consument vorderde 4.418 euro.

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....