Adviseur kan niet hard maken dat hij wijziging product besprak met klant

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2020-865) Consument klaagt omdat hij van mening is dat module C (Inkomen) ten onrechte is meeverzekerd op zijn rechtsbijstandverzekering. Tussenpersoon had in 2014 op eigen initiatief de mogelijkheid van het verzekeren van verschillende modules op de rechtsbijstandverzekering met consument moeten bespreken. De Geschillencommissie kan echter niet afleiden uit de overgelegde gespreksnotitie of dit is gebeurd. De Commissie is van oordeel dat Tussenpersoon toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van zijn zorgplicht jegens consument.

De Commissie overweegt dat "uit de overgelegde stukken blijkt dat Tussenpersoon de Verzekering in 2014 heeft overgevoerd naar ARAG. Omdat er vanaf dit moment een wijziging in het product optrad – namelijk de mogelijkheid om bepaalde modules wel of niet te verzekeren – had Tussenpersoon dit op eigen initiatief moeten bespreken met Consument. Dit geldt des te meer omdat Consument een hoge leeftijd had en alleen een AOW-uitkering ontving. De Commissie gaat ervan uit dat, indien Tussenpersoon de verschillende modules zou hebben uitgelegd aan Consument, Consument ervoor had gekozen module C niet mee te verzekeren."

Naar het oordeel van de Commissie is er "wel sprake van eigen schuld van Consument in de zin van art. 6:101 Burgerlijk Wetboek. Op het op 25 maart 2014 aan Consument afgegeven polisblad staat aangegeven dat er sprake is van verschillende modules en of deze wel of niet meeverzekerd zijn. Van Consument mag worden verwacht dat hij de aan hem verstrekte documentatie aandachtig doorleest en dat hij daarover zo nodig kritische vragen stelt. Zie ook de uitspraak van de Geschillencommissie 2018-300. Indien Consument dit had gedaan, had hij naar het oordeel van de Commissie vrij eenvoudig kunnen ontdekken dat er sprake was van de mogelijkheid om bepaalde modules wel of niet mee te verzekeren en hierover nadere inlichtingen bij Tussenpersoon kunnen inwinnen".

De Commissie stelt het eigen schuld percentage op 50 procent. Tussenpersoon (Westenburg Assurantiën) dient 50 procent van de betaalde premie van module C vanaf 1 april 2014 tot 1 april 2020 aan consument te vergoeden.

Consument vorderde 1.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...