Adviseur mag ervan uitgaan dat aangeleverde gegevens kloppen

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-574) Consument heeft zich gewend tot de adviseur voor advies en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek. Consument klaagt dat de adviseur fouten heeft gemaakt en vordert verlaging van de advieskosten. Consument stelt zich op het standpunt dat de adviseur de overgelegde gegevens beter had moeten controleren alvorens het adviestraject voort te zetten. Daarnaast heeft de adviseur contact opgenomen met de werkgever van zijn echtgenote om gegevens te verklaren zonder daarvoor eerst toestemming te geven. Voorts heeft de adviseur nagelaten om de looptijd van de overlijdensrisicoverzekering aan te passen zodat deze in lijn is met de looptijd van de nieuwe hypothecaire geldlening. De Geschillencommissie is van oordeel dat "de Adviseur de gegevens voldoende heeft gecontroleerd. Bovendien mag de Adviseur er in beginsel van uitgaan dat de aangeleverde gegevens kloppen. Voordat de Adviseur contact opnam met de werkgever, had de Adviseur daarvoor toestemming moeten vragen. Dat levert echter geen grond op voor toewijzing van de vordering van Consument".

Ten aanzien van de overlijdensrisicoverzekering is de Commissie van oordeel dat "niet vast is komen te staan dat Consument een andere keuze zou hebben gemaakt inden de Adviseur hem erop had gewezen dat de overlijdensrisicoverzekering eerder zou aflopen dan de hypothecaire geldlening". De Commissie verklaart de klacht ongegrond.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rene den Otter - Den Otter 23 juli 2020

@Arnold Erhardt "niet vast is komen te staan dat Consument een andere keuze zou hebben gemaakt inden de Adviseur hem erop had gewezen dat de overlijdensrisicoverzekering eerder zou aflopen dan de hypothecaire geldlening" zegt niets over de aansprakelijkheid voor nalatig zijn maar over de schade. Wanneer klant als hem wel gewezen was op genoemde mogelijkheid dezelfde keuze gemaakt zou hebben is er dus geen schade ontstaan door het niet wijzen op de mogelijkheid.

arnold erhardt - MMK Opleidingen BV 23 juli 2020

Wat mij iedere keer weer verbaast in de uitspraken van de Geschillencommissie Kifid is dat "niet is vast komen te staan dat Consument een andere keuze zou hebben gemaakt". Daarmee wordt dus het niet nakomen van de zorgplicht niet bestraft? Ik ben geen jurist maar er is toch zoiets als aansprakelijk zijn voor het nalatig zijn? Op deze manier van spreken van de Commissie ben je nooit meer aansprakelijk als adviseur omdat telkens herhaalt kan worden dat het ontbreken van een bewijs dat de klant een andere keuze gemaakt zou hebben, men vrij-uit gaat! Het verschuiven van "aansprakelijkheid van niet nakomen zorgplicht" naar "we weten niet wat de klant gedaan zou hebben" ontslaat blijkbaar de adviseur van hetgeen in Wft art. 4.23 duidelijk staat : dat de "adviseur een zelfstandige plicht heeft te beoordelen hoe hij/zij zou moeten handelen op basis van zijn/haar kennis en ervaring". Waarom wordt daar toch telkens in de praktijk geen gehoor aangegeven? Naar mijn mening wordt art. 4.23 Wft dus telkens terzijde geschoven! Ik sta open voor reacties! Arnold Erhardt MMK Opleidingen BV

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...