Adviseur mag ervan uitgaan dat aangeleverde gegevens kloppen

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-574) Consument heeft zich gewend tot de adviseur voor advies en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek. Consument klaagt dat de adviseur fouten heeft gemaakt en vordert verlaging van de advieskosten. Consument stelt zich op het standpunt dat de adviseur de overgelegde gegevens beter had moeten controleren alvorens het adviestraject voort te zetten. Daarnaast heeft de adviseur contact opgenomen met de werkgever van zijn echtgenote om gegevens te verklaren zonder daarvoor eerst toestemming te geven. Voorts heeft de adviseur nagelaten om de looptijd van de overlijdensrisicoverzekering aan te passen zodat deze in lijn is met de looptijd van de nieuwe hypothecaire geldlening. De Geschillencommissie is van oordeel dat "de Adviseur de gegevens voldoende heeft gecontroleerd. Bovendien mag de Adviseur er in beginsel van uitgaan dat de aangeleverde gegevens kloppen. Voordat de Adviseur contact opnam met de werkgever, had de Adviseur daarvoor toestemming moeten vragen. Dat levert echter geen grond op voor toewijzing van de vordering van Consument".

Ten aanzien van de overlijdensrisicoverzekering is de Commissie van oordeel dat "niet vast is komen te staan dat Consument een andere keuze zou hebben gemaakt inden de Adviseur hem erop had gewezen dat de overlijdensrisicoverzekering eerder zou aflopen dan de hypothecaire geldlening". De Commissie verklaart de klacht ongegrond.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rene den Otter - Den Otter 23 juli 2020

@Arnold Erhardt "niet vast is komen te staan dat Consument een andere keuze zou hebben gemaakt inden de Adviseur hem erop had gewezen dat de overlijdensrisicoverzekering eerder zou aflopen dan de hypothecaire geldlening" zegt niets over de aansprakelijkheid voor nalatig zijn maar over de schade. Wanneer klant als hem wel gewezen was op genoemde mogelijkheid dezelfde keuze gemaakt zou hebben is er dus geen schade ontstaan door het niet wijzen op de mogelijkheid.

arnold erhardt - MMK Opleidingen BV 23 juli 2020

Wat mij iedere keer weer verbaast in de uitspraken van de Geschillencommissie Kifid is dat "niet is vast komen te staan dat Consument een andere keuze zou hebben gemaakt". Daarmee wordt dus het niet nakomen van de zorgplicht niet bestraft? Ik ben geen jurist maar er is toch zoiets als aansprakelijk zijn voor het nalatig zijn? Op deze manier van spreken van de Commissie ben je nooit meer aansprakelijk als adviseur omdat telkens herhaalt kan worden dat het ontbreken van een bewijs dat de klant een andere keuze gemaakt zou hebben, men vrij-uit gaat! Het verschuiven van "aansprakelijkheid van niet nakomen zorgplicht" naar "we weten niet wat de klant gedaan zou hebben" ontslaat blijkbaar de adviseur van hetgeen in Wft art. 4.23 duidelijk staat : dat de "adviseur een zelfstandige plicht heeft te beoordelen hoe hij/zij zou moeten handelen op basis van zijn/haar kennis en ervaring". Waarom wordt daar toch telkens in de praktijk geen gehoor aangegeven? Naar mijn mening wordt art. 4.23 Wft dus telkens terzijde geschoven! Ik sta open voor reacties! Arnold Erhardt MMK Opleidingen BV

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...