Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

Fiat 500 2021 TB

(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd. Volgens de consument wilde zij dat de tussenpersoon de vrijgevallen schadevrije jaren na verkoop van een van de auto’s zou overdragen aan de resterende auto, in plaats van de schadevrije jaren die al op de polis van die andere auto stonden. Ze wilde de schadevrije jaren niet samenvoegen. Naar het oordeel van de Geschillencommissie mocht de tussenpersoon de verklaring van de consument redelijkerwijs opvatten als een verzoek tot samenvoegen van de schadevrije jaren en komt de consument geen beroep toe op het ontbreken van een daarmee overeenstemmende wil. De klacht van de consument is ongegrond. De commissie wijst haar vordering van 10.000 euro af.

Binnen drie jaar

De commissie "is van oordeel dat de tussenpersoon er op grond van de e-mail van de consument van 20 oktober 2022 redelijkerwijs vanuit mocht gaan dat zij de vrijgevallen schadevrije jaren wilde samenvoegen met de schadevrije jaren op de lopende autoverzekering voor de [merk auto 2]. Uit haar verklaring dat het zeker is dat er geen tweede auto komt, tenminste niet op korte termijn, mocht hij begrijpen dat daarmee was bedoeld dat zij niet van plan was om binnen drie jaar een tweede auto te kopen. De tussenpersoon heeft de consument namelijk met de daaraan voorafgaande e-mail van 28 juni 2022 geïnformeerd over het vervallen van de schadevrije jaren als deze niet binnen drie jaar opnieuw zouden worden gebruikt.

"Daarnaast is de e-mail van de consument van 20 oktober 2022 geschreven als reply op de e-mail van 9 augustus 2022 van de tussenpersoon met het verzoek om het hem te laten weten als zij zou beslissen om geen voertuig te kopen en dat dan de beschikbare vrije jaren op de [merk auto 2] gezet zouden worden. Uit het antwoord dat zij de schadevrije jaren graag zou willen gebruiken voor de [merk auto 2] kon de tussenpersoon daarom redelijkerwijs opmaken dat de schadevrije jaren konden worden samengevoegd. Het antwoord van de consument biedt onvoldoende aanknopingspunten om aan te nemen dat de tussenpersoon hieruit heeft moeten opmaken dat de consument de wens had om de schadevrije jaren (nog) ongebruikt te laten."

 

 

Reactie toevoegen

 
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...