Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s die kunnen voortvloeien uit de keuze voor een bepaalde set voorwaarden, met de klant bespreekt. De Geschillencommissie vindt dit geen overtuigend argument.

De consument heeft in 2020, ter financiering van de aankoop van een bouwkavel, een geldlening afgesloten onder de Basisvoorwaarden en hij wilde graag in 2022, ter financiering van de bouw van de woning op die bouwkavel, een geldlening afsluiten onder de Plusvoorwaarden. Een combinatie van verschillende sets voorwaarden voor financieringen ten aanzien van één onderpand is echter niet mogelijk. De commissie oordeelt dat de bank – in haar hoedanigheid van adviseur – de consument in 2020 niet goed heeft geïnformeerd over de consequenties van de keuze voor de Basisvoorwaarden. De bank moet deze fout herstellen.

De commissie: "In haar hoedanigheid van adviseur is de bank tekortgeschoten, maar in haar hoedanigheid
van geldverstrekker heeft de bank de mogelijkheid om de fout te herstellen."

Tekortgeschoten

De commissie: "De bank was in 2020 op de hoogte van het voornemen van de consument om ook de (beoogde) bouw van de woning te financieren; van een hypothetisch of onaannemelijk scenario was dus geen sprake. De bank – in haar hoedanigheid van adviseur – had de keuze tussen de Basis- en Plusvoorwaarden én de consequentie van die keuze voor de toekomstige financiering met de consument had moeten bespreken. Uit het dossier blijkt niet dat de bank dit gedaan heeft. De bank is op dit punt tekortgeschoten.

"Doordat de aankoop van de grond en de bouw van de woning apart gefinancierd werden, had de bank erop bedacht moeten zijn dat de consument dit als twee leningen zou zien (en niet als leningdelen van dezelfde lening). Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur had verwacht mogen worden dat zij dit goed met de consument zou bespreken."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Guus Strörmann - Witte-Boussen Advies BV 23 april 2024

Bijzonder genoeg is dat deze zaak aan het Kifid moest worden voorgelegd als je (uiteraard) bedenkt dat je eerst de klachtenprocedure bij de bank moet doorlopen.

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....

Volle mailbox voor rekening consument

Volle mailbox voor rekening consument

(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...

Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid

Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid

Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...

Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....

Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden

Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0370) De Geschillencommissie oordeelt dat vaststaat dat de hypotheekadviseur zijn zorgplicht heeft geschonden ten aanzien van de late...

Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven

Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven

(Kifid-uitspraak GC 2025-0362) De consumenten vorderen nakoming van de verplichting te adviseren over een overlijdensrisicoverzekering. De tussenpersoon heeft, ondanks...

Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen

Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...