Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire geldlening met NHG meenemen naar de nieuwe woning. Toen ze het renteaanbod ontvingen, bleek de hypotheekrente 0,5 procent hoger dan de lopende rente. Dit kwam omdat de NHG en de daarmee verband houdende rentekorting was komen te vervallen. De consumenten stellen dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet te informeren dat de NHG zou komen te vervallen en dat de rente daardoor 0,5 procent hoger zou worden. Zij vorderen vergoeding van het renteverschil. De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden, maar dat de vordering niet kan worden toegewezen omdat het causaal verband ontbreekt. De klacht is gegrond, maar de vordering (12.189 euro) wordt afgewezen.
Geen gespreksverslagen/notities
De commissie "heeft de adviseur tijdens de hoorzitting bevraagd over hetgeen hij met de consumenten heeft besproken en de vastlegging daarvan. De adviseur heeft toegelicht dat er geen gespreksverslagen/notities zijn en hij enkel beschikt over een aantal berekeningen en een adviesrapport.
"Omdat de adviseur zijn verzwaarde motiveringsplicht heeft geschonden en hij niet in staat is de consumenten aanknopingspunten voor nadere bewijslevering te geven, neemt de commissie als vaststaand aan dat tijdens de gesprekken niet is gesproken over de NHG. Daarbij komt dat de adviseur heeft aangegeven dat hij ten tijde van de gesprekken niet beschikte over documentatie van de lopende geldlening (behoudens een jaaropgave). Naar het oordeel van de commissie mocht van de adviseur worden verwacht dat hij, alvorens tot advies over te gaan, onderzoek zou verrichten naar de bestaande hypothecaire geldlening en de kenmerken van deze financiering; de consumenten wilden deze geldlening immers
meenemen naar de nieuwe woning. Dit alles bij elkaar betekent dat de adviseur zijn zorgplicht jegens de consumenten heeft geschonden.
"Naar het oordeel van de commissie is er geen causaal verband tussen de zorgplichtschending en de schade. Voor de commissie staat niet vast dat de consumenten, ook al had de adviseur bij het eerste gesprek in september 2023 vastgesteld dat de lopende geldlening met NHG was, inderdaad hadden willen of kunnen wachten met het afsluiten van de geldlening in 2024."
Reactie toevoegen
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...
Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk
(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...


