Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire geldlening met NHG meenemen naar de nieuwe woning. Toen ze het renteaanbod ontvingen, bleek de hypotheekrente 0,5 procent hoger dan de lopende rente. Dit kwam omdat de NHG en de daarmee verband houdende rentekorting was komen te vervallen. De consumenten stellen dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet te informeren dat de NHG zou komen te vervallen en dat de rente daardoor 0,5 procent hoger zou worden. Zij vorderen vergoeding van het renteverschil. De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden, maar dat de vordering niet kan worden toegewezen omdat het causaal verband ontbreekt. De klacht is gegrond, maar de vordering (12.189 euro) wordt afgewezen.

Geen gespreksverslagen/notities

De commissie "heeft de adviseur tijdens de hoorzitting bevraagd over hetgeen hij met de consumenten heeft besproken en de vastlegging daarvan. De adviseur heeft toegelicht dat er geen gespreksverslagen/notities zijn en hij enkel beschikt over een aantal berekeningen en een adviesrapport.

"Omdat de adviseur zijn verzwaarde motiveringsplicht heeft geschonden en hij niet in staat is de consumenten aanknopingspunten voor nadere bewijslevering te geven, neemt de commissie als vaststaand aan dat tijdens de gesprekken niet is gesproken over de NHG. Daarbij komt dat de adviseur heeft aangegeven dat hij ten tijde van de gesprekken niet beschikte over documentatie van de lopende geldlening (behoudens een jaaropgave). Naar het oordeel van de commissie mocht van de adviseur worden verwacht dat hij, alvorens tot advies over te gaan, onderzoek zou verrichten naar de bestaande hypothecaire geldlening en de kenmerken van deze financiering; de consumenten wilden deze geldlening immers
meenemen naar de nieuwe woning. Dit alles bij elkaar betekent dat de adviseur zijn zorgplicht jegens de consumenten heeft geschonden.

"Naar het oordeel van de commissie is er geen causaal verband tussen de zorgplichtschending en de schade. Voor de commissie staat niet vast dat de consumenten, ook al had de adviseur bij het eerste gesprek in september 2023 vastgesteld dat de lopende geldlening met NHG was, inderdaad hadden willen of kunnen wachten met het afsluiten van de geldlening in 2024."

 

Reactie toevoegen

 
Racefietser gaat onderuit bij Kifid

Racefietser gaat onderuit bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0849) De consument claimt schade op zijn fietsverzekering na diefstal van zijn racefiets. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, omdat...

Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt

Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0843) Waterschade na vochtdoorlating (buiten)muren. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de...

Klacht uit zadel geworpen

Klacht uit zadel geworpen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen...

Oeps-moment toch verzekerd

Oeps-moment toch verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-0834) De consument heeft bij het verplaatsen van een plantenpot de bijbehorende onderzetter vergeten mee te verplaatsen. Hierdoor is schade...

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024) Powered by NVHP Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar HYPOTHEKEN –...

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige...

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...

Afzien van ORV komt consument duur te staan

Afzien van ORV komt consument duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...