Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire geldlening met NHG meenemen naar de nieuwe woning. Toen ze het renteaanbod ontvingen, bleek de hypotheekrente 0,5 procent hoger dan de lopende rente. Dit kwam omdat de NHG en de daarmee verband houdende rentekorting was komen te vervallen. De consumenten stellen dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet te informeren dat de NHG zou komen te vervallen en dat de rente daardoor 0,5 procent hoger zou worden. Zij vorderen vergoeding van het renteverschil. De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden, maar dat de vordering niet kan worden toegewezen omdat het causaal verband ontbreekt. De klacht is gegrond, maar de vordering (12.189 euro) wordt afgewezen.

Geen gespreksverslagen/notities

De commissie "heeft de adviseur tijdens de hoorzitting bevraagd over hetgeen hij met de consumenten heeft besproken en de vastlegging daarvan. De adviseur heeft toegelicht dat er geen gespreksverslagen/notities zijn en hij enkel beschikt over een aantal berekeningen en een adviesrapport.

"Omdat de adviseur zijn verzwaarde motiveringsplicht heeft geschonden en hij niet in staat is de consumenten aanknopingspunten voor nadere bewijslevering te geven, neemt de commissie als vaststaand aan dat tijdens de gesprekken niet is gesproken over de NHG. Daarbij komt dat de adviseur heeft aangegeven dat hij ten tijde van de gesprekken niet beschikte over documentatie van de lopende geldlening (behoudens een jaaropgave). Naar het oordeel van de commissie mocht van de adviseur worden verwacht dat hij, alvorens tot advies over te gaan, onderzoek zou verrichten naar de bestaande hypothecaire geldlening en de kenmerken van deze financiering; de consumenten wilden deze geldlening immers
meenemen naar de nieuwe woning. Dit alles bij elkaar betekent dat de adviseur zijn zorgplicht jegens de consumenten heeft geschonden.

"Naar het oordeel van de commissie is er geen causaal verband tussen de zorgplichtschending en de schade. Voor de commissie staat niet vast dat de consumenten, ook al had de adviseur bij het eerste gesprek in september 2023 vastgesteld dat de lopende geldlening met NHG was, inderdaad hadden willen of kunnen wachten met het afsluiten van de geldlening in 2024."

 

Reactie toevoegen

 
GeldTerugService geldt niet bij gebrekkige dienst

GeldTerugService geldt niet bij gebrekkige dienst

(Kifid-uitspraak GC 2025-0661) De consument is op vakantie gegaan naar de Verenigde Staten. Op de terugweg naar Nederland heeft zij vertraging opgelopen, waardoor...

Twee nieuwe leden CvB Kifid

Twee nieuwe leden CvB Kifid

Het bestuur van het financiële klachtenloket Kifid heeft per 1 september 2025 Maartje Kruithof en Klaas Bisschop benoemd als leden van de Commissie van Beroep....

Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek

Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en directeur van Kifid, is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie...

Is tas diefstalgevoelige persoonlijke bezitting?

Is tas diefstalgevoelige persoonlijke bezitting?

(Kifid-uitspraak GC 2025-0587) De tas van de dochter van de consument is gestolen uit een druk bezocht café. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat...

Rechts heeft altijd voorrang

Rechts heeft altijd voorrang

(Kifid-uitspraak GC 2025-0581) Ook wanneer de consument voorrang heeft op een andere derde partij, ontslaat dit hem niet om voorrang te verlenen aan de van rechtkomende...

B&B is commerciële verhuur

B&B is commerciële verhuur

(Kifid-uitspraak GC 2025-0580). De consumenten hebben een hypothecaire lening afgesloten voor de financiering van hun woning. Op grond van de algemene voorwaarden...

Dure schending zorgplicht

Dure schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2025-0162B ) n de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de financieel dienstverlener zijn zorgplicht heeft geschonden....

Adviseur gehouden nota te laten vervallen

Adviseur gehouden nota te laten vervallen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0572) De consumenten hebben zich beklaagd over de advieskosten die de adviseur in rekening heeft gebracht en zich op het standpunt...

Direct toezicht verdiende de voorkeur boven toezicht op afstand

Direct toezicht verdiende de voorkeur boven toezicht op afstand

(Kifid-uitspraak GC 2025-0563) Op het strand van Ibiza is een tas met spullen van de consument gestolen. De verzekeraar heeft een deel van de schade vergoed...

Onwaarschijnlijk toeval

Onwaarschijnlijk toeval

(Kifid-uitspraak GC 2025-0569) De verzekeraar heeft zich na een schademelding op het standpunt gesteld dat de consument heeft gefraudeerd. De consument claimde...