Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening
(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire geldlening met NHG meenemen naar de nieuwe woning. Toen ze het renteaanbod ontvingen, bleek de hypotheekrente 0,5 procent hoger dan de lopende rente. Dit kwam omdat de NHG en de daarmee verband houdende rentekorting was komen te vervallen. De consumenten stellen dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet te informeren dat de NHG zou komen te vervallen en dat de rente daardoor 0,5 procent hoger zou worden. Zij vorderen vergoeding van het renteverschil. De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden, maar dat de vordering niet kan worden toegewezen omdat het causaal verband ontbreekt. De klacht is gegrond, maar de vordering (12.189 euro) wordt afgewezen.
Geen gespreksverslagen/notities
De commissie "heeft de adviseur tijdens de hoorzitting bevraagd over hetgeen hij met de consumenten heeft besproken en de vastlegging daarvan. De adviseur heeft toegelicht dat er geen gespreksverslagen/notities zijn en hij enkel beschikt over een aantal berekeningen en een adviesrapport.
"Omdat de adviseur zijn verzwaarde motiveringsplicht heeft geschonden en hij niet in staat is de consumenten aanknopingspunten voor nadere bewijslevering te geven, neemt de commissie als vaststaand aan dat tijdens de gesprekken niet is gesproken over de NHG. Daarbij komt dat de adviseur heeft aangegeven dat hij ten tijde van de gesprekken niet beschikte over documentatie van de lopende geldlening (behoudens een jaaropgave). Naar het oordeel van de commissie mocht van de adviseur worden verwacht dat hij, alvorens tot advies over te gaan, onderzoek zou verrichten naar de bestaande hypothecaire geldlening en de kenmerken van deze financiering; de consumenten wilden deze geldlening immers
meenemen naar de nieuwe woning. Dit alles bij elkaar betekent dat de adviseur zijn zorgplicht jegens de consumenten heeft geschonden.
"Naar het oordeel van de commissie is er geen causaal verband tussen de zorgplichtschending en de schade. Voor de commissie staat niet vast dat de consumenten, ook al had de adviseur bij het eerste gesprek in september 2023 vastgesteld dat de lopende geldlening met NHG was, inderdaad hadden willen of kunnen wachten met het afsluiten van de geldlening in 2024."
Reactie toevoegen
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...