Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden bij de verzekeraar. Hierdoor heeft zijn vader, de inmiddels overleden verzekeringsnemer en verzekerde, over de periode van bijna negentien jaar te veel aan lijfrente-uitkeringen ontvangen. Daardoor is er ook te veel betaald aan premies Zorgverzekeringswet en inkomstenbelasting. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden. De schade die hieruit voortvloeit staat niet gelijk aan de vordering (42.552 euro) van de consument. De vordering wordt voor een deel toegewezen.
Verzuimd navraag te doen
De commissie: "Het is aan de tussenpersoon om binnen de looptijd van de verzekering op bepaalde momenten navraag te doen naar de persoonlijke omstandigheden van de verzekerden die relevant kunnen zijn voor de verzekeraar. Dit heeft de tussenpersoon in de periode 2000 tot 2019 in zijn geheel nagelaten. Had de tussenpersoon dit wel gedaan, dan acht de commissie het zeer aannemelijk dat vrij snel na het overlijden van de medeverzekerde deze informatie bij de tussenpersoon terecht zou zijn gekomen. En die informatie had hij dan moeten doorgeven aan de verzekeraar, zodat die de uitkering zou hebben verlaagd.
"Vaststaat dat de verzekerde een te hoge lijfrente-uitkering heeft ontvangen. De verzekerde heeft daarmee een onverschuldigde betaling ontvangen. Een vordering uit onverschuldigde betaling is echter geen schade. Het gaat om het teruggeven van het te veel ontvangene. De beoordeling of de verzekeraar een beroep mag doen op onverschuldigde betaling ligt buiten de beoordeling van het geschil tussen de consument en de tussenpersoon.
"Wel zijn er door de consument kosten gemaakt als gevolg van de zorgplichtschending. De verzekerde heeft schade geleden omdat hij over de te hoge uitkering inkomstenbelasting heeft betaald. Om dit bedrag terug te ontvangen hebben de erfgenamen in 2023 60 euro aan kosten moeten maken. Daarnaast heeft de verzekerde over de te hoge uitkering te veel Zvw-premie betaald van 1.679 euro. Samen maakt dit een kostenpost van 1.739 euro Dit bedrag moet door de tussenpersoon worden terugbetaald."
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 11 december 2024
Welja, al 9 jaar geen contact gehad. Een simpele inrichting van je klantsysteem en iig elke 2-3 jaar vrijwel automatisch een schrijven met bekende gegevens en het verzoek om die na te zien en eventueel te reageren. Kosten 2-4€. Volgens mij deden wij dat al in de vorige eeuw. Toen bestond actief klantbeheer nog niet 😉. Geen dwang, maar vanzelfsprekend en ook leuk werk. We verbaasden ons echt nergens meer over, het aantal en belangrijke wijzigingen binnen 2-3 jaar. Kifid is er niet voor, maar het had best aardig geweest als ze een termijn zouden aangeven.
Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...
Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....
Vordering van bijna 70 mille afgewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...
Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat
(Kifid-uitspraak GC 2025-0335) De Geschillencommissie oordeelt "dat de uitvoerder niet verantwoordelijk is voor de wijze waarop de door de uitvoerder ingeschakelde...
Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...
Consument schakelde terecht zelf advocaat in
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...