Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden bij de verzekeraar. Hierdoor heeft zijn vader, de inmiddels overleden verzekeringsnemer en verzekerde, over de periode van bijna negentien jaar te veel aan lijfrente-uitkeringen ontvangen. Daardoor is er ook te veel betaald aan premies Zorgverzekeringswet en inkomstenbelasting. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden. De schade die hieruit voortvloeit staat niet gelijk aan de vordering (42.552 euro) van de consument. De vordering wordt voor een deel toegewezen.
Verzuimd navraag te doen
De commissie: "Het is aan de tussenpersoon om binnen de looptijd van de verzekering op bepaalde momenten navraag te doen naar de persoonlijke omstandigheden van de verzekerden die relevant kunnen zijn voor de verzekeraar. Dit heeft de tussenpersoon in de periode 2000 tot 2019 in zijn geheel nagelaten. Had de tussenpersoon dit wel gedaan, dan acht de commissie het zeer aannemelijk dat vrij snel na het overlijden van de medeverzekerde deze informatie bij de tussenpersoon terecht zou zijn gekomen. En die informatie had hij dan moeten doorgeven aan de verzekeraar, zodat die de uitkering zou hebben verlaagd.
"Vaststaat dat de verzekerde een te hoge lijfrente-uitkering heeft ontvangen. De verzekerde heeft daarmee een onverschuldigde betaling ontvangen. Een vordering uit onverschuldigde betaling is echter geen schade. Het gaat om het teruggeven van het te veel ontvangene. De beoordeling of de verzekeraar een beroep mag doen op onverschuldigde betaling ligt buiten de beoordeling van het geschil tussen de consument en de tussenpersoon.
"Wel zijn er door de consument kosten gemaakt als gevolg van de zorgplichtschending. De verzekerde heeft schade geleden omdat hij over de te hoge uitkering inkomstenbelasting heeft betaald. Om dit bedrag terug te ontvangen hebben de erfgenamen in 2023 60 euro aan kosten moeten maken. Daarnaast heeft de verzekerde over de te hoge uitkering te veel Zvw-premie betaald van 1.679 euro. Samen maakt dit een kostenpost van 1.739 euro Dit bedrag moet door de tussenpersoon worden terugbetaald."
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 11 december 2024
Welja, al 9 jaar geen contact gehad. Een simpele inrichting van je klantsysteem en iig elke 2-3 jaar vrijwel automatisch een schrijven met bekende gegevens en het verzoek om die na te zien en eventueel te reageren. Kosten 2-4€. Volgens mij deden wij dat al in de vorige eeuw. Toen bestond actief klantbeheer nog niet 😉. Geen dwang, maar vanzelfsprekend en ook leuk werk. We verbaasden ons echt nergens meer over, het aantal en belangrijke wijzigingen binnen 2-3 jaar. Kifid is er niet voor, maar het had best aardig geweest als ze een termijn zouden aangeven.
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...
Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP
(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...
Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...