Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden bij de verzekeraar. Hierdoor heeft zijn vader, de inmiddels overleden verzekeringsnemer en verzekerde, over de periode van bijna negentien jaar te veel aan lijfrente-uitkeringen ontvangen. Daardoor is er ook te veel betaald aan premies Zorgverzekeringswet en inkomstenbelasting. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden. De schade die hieruit voortvloeit staat niet gelijk aan de vordering (42.552 euro) van de consument. De vordering wordt voor een deel toegewezen.
Verzuimd navraag te doen
De commissie: "Het is aan de tussenpersoon om binnen de looptijd van de verzekering op bepaalde momenten navraag te doen naar de persoonlijke omstandigheden van de verzekerden die relevant kunnen zijn voor de verzekeraar. Dit heeft de tussenpersoon in de periode 2000 tot 2019 in zijn geheel nagelaten. Had de tussenpersoon dit wel gedaan, dan acht de commissie het zeer aannemelijk dat vrij snel na het overlijden van de medeverzekerde deze informatie bij de tussenpersoon terecht zou zijn gekomen. En die informatie had hij dan moeten doorgeven aan de verzekeraar, zodat die de uitkering zou hebben verlaagd.
"Vaststaat dat de verzekerde een te hoge lijfrente-uitkering heeft ontvangen. De verzekerde heeft daarmee een onverschuldigde betaling ontvangen. Een vordering uit onverschuldigde betaling is echter geen schade. Het gaat om het teruggeven van het te veel ontvangene. De beoordeling of de verzekeraar een beroep mag doen op onverschuldigde betaling ligt buiten de beoordeling van het geschil tussen de consument en de tussenpersoon.
"Wel zijn er door de consument kosten gemaakt als gevolg van de zorgplichtschending. De verzekerde heeft schade geleden omdat hij over de te hoge uitkering inkomstenbelasting heeft betaald. Om dit bedrag terug te ontvangen hebben de erfgenamen in 2023 60 euro aan kosten moeten maken. Daarnaast heeft de verzekerde over de te hoge uitkering te veel Zvw-premie betaald van 1.679 euro. Samen maakt dit een kostenpost van 1.739 euro Dit bedrag moet door de tussenpersoon worden terugbetaald."
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 11 december 2024
Welja, al 9 jaar geen contact gehad. Een simpele inrichting van je klantsysteem en iig elke 2-3 jaar vrijwel automatisch een schrijven met bekende gegevens en het verzoek om die na te zien en eventueel te reageren. Kosten 2-4€. Volgens mij deden wij dat al in de vorige eeuw. Toen bestond actief klantbeheer nog niet 😉. Geen dwang, maar vanzelfsprekend en ook leuk werk. We verbaasden ons echt nergens meer over, het aantal en belangrijke wijzigingen binnen 2-3 jaar. Kifid is er niet voor, maar het had best aardig geweest als ze een termijn zouden aangeven.
Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...
Klager met etalagebenen staat te kijk
(Kifid-uitspraken GC 2025-0204 en GC 2025-0205) De verzekeraar heeft de verzekering beëindigd en de verstrekte uitkeringen (47.467,63 euro) en de kosten gemaakt...
Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...
Geen geweldsinwerking van buitenaf
(Kifid-uitspraak GC 2025-0178) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende heeft bewezen dat de schade die hij claimt rechtstreeks en zonder...
Schending zorgplicht kost adviseur tien mille
(Kifid-einduitspraak GC 2024-0730B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden. Partijen hebben...
Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...