Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop van een woning. De geplande datum van de overdracht van de woning moest worden uitgesteld, omdat de financiering niet op tijd rond was. De consument meent dat dit te wijten is aan de adviseur en vordert een schadevergoeding. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur is tekortgeschoten in zijn dienstverlening, onder meer door de situatie van de consument niet tijdig en goed te inventariseren. Zij berekent de schade die hierdoor is ontstaan op een bedrag van 3.852,30 euro en wijst dit bedrag aan de consument toe. De vordering is gedeeltelijk toegewezen.
De commissie "vindt dat van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag worden verwacht dat hij de relevante omstandigheden van de consument inventariseert voordat hij een advies uitbrengt. De relevante omstandigheden van de consument zijn immers nodig om een passend advies aan de consument te kunnen uitbrengen. Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag verder worden verwacht dat hij ervan op de hoogte is dat particuliere erfpacht en een studieschuld relevante omstandigheden zijn en dat hij dan ook inventariseert of van deze omstandigheden sprake is voordat hij een advies uitbrengt.
"Verder is voor de commissie voldoende komen vast te staan dat de adviseur de consument heeft geadviseerd om een bod op de woning uit te brengen zonder financieringsvoorbehoud. De adviseur had toen hij dit advies gaf nog geen goede inventarisatie van de relevante omstandigheden van de consument gemaakt. Naar het oordeel van de commissie zou een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur niet het advies aan de consument hebben gegeven om een bod uit te brengen zonder financieringsvoorbehoud zonder compleet beeld van de situatie van de consument. Door dit wel te doen is de adviseur ook daar tekortgeschoten in de naleving van zijn zorgplicht jegens de consument."
Reactie toevoegen
Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...
Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....
Vordering van bijna 70 mille afgewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...
Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat
(Kifid-uitspraak GC 2025-0335) De Geschillencommissie oordeelt "dat de uitvoerder niet verantwoordelijk is voor de wijze waarop de door de uitvoerder ingeschakelde...
Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...
Consument schakelde terecht zelf advocaat in
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...