Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop van een woning. De geplande datum van de overdracht van de woning moest worden uitgesteld, omdat de financiering niet op tijd rond was. De consument meent dat dit te wijten is aan de adviseur en vordert een schadevergoeding. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur is tekortgeschoten in zijn dienstverlening, onder meer door de situatie van de consument niet tijdig en goed te inventariseren. Zij berekent de schade die hierdoor is ontstaan op een bedrag van 3.852,30 euro en wijst dit bedrag aan de consument toe. De vordering is gedeeltelijk toegewezen.
De commissie "vindt dat van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag worden verwacht dat hij de relevante omstandigheden van de consument inventariseert voordat hij een advies uitbrengt. De relevante omstandigheden van de consument zijn immers nodig om een passend advies aan de consument te kunnen uitbrengen. Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag verder worden verwacht dat hij ervan op de hoogte is dat particuliere erfpacht en een studieschuld relevante omstandigheden zijn en dat hij dan ook inventariseert of van deze omstandigheden sprake is voordat hij een advies uitbrengt.
"Verder is voor de commissie voldoende komen vast te staan dat de adviseur de consument heeft geadviseerd om een bod op de woning uit te brengen zonder financieringsvoorbehoud. De adviseur had toen hij dit advies gaf nog geen goede inventarisatie van de relevante omstandigheden van de consument gemaakt. Naar het oordeel van de commissie zou een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur niet het advies aan de consument hebben gegeven om een bod uit te brengen zonder financieringsvoorbehoud zonder compleet beeld van de situatie van de consument. Door dit wel te doen is de adviseur ook daar tekortgeschoten in de naleving van zijn zorgplicht jegens de consument."
Reactie toevoegen
Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek
Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en directeur van Kifid, is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie...
Is tas diefstalgevoelige persoonlijke bezitting?
(Kifid-uitspraak GC 2025-0587) De tas van de dochter van de consument is gestolen uit een druk bezocht café. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0581) Ook wanneer de consument voorrang heeft op een andere derde partij, ontslaat dit hem niet om voorrang te verlenen aan de van rechtkomende...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0580). De consumenten hebben een hypothecaire lening afgesloten voor de financiering van hun woning. Op grond van de algemene voorwaarden...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0162B ) n de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de financieel dienstverlener zijn zorgplicht heeft geschonden....
Adviseur gehouden nota te laten vervallen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0572) De consumenten hebben zich beklaagd over de advieskosten die de adviseur in rekening heeft gebracht en zich op het standpunt...
Direct toezicht verdiende de voorkeur boven toezicht op afstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0563) Op het strand van Ibiza is een tas met spullen van de consument gestolen. De verzekeraar heeft een deel van de schade vergoed...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0569) De verzekeraar heeft zich na een schademelding op het standpunt gesteld dat de consument heeft gefraudeerd. De consument claimde...
Consument moet bewijzen dat adviseur heeft verzaakt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0556) De adviseur is niet toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst. De Geschillencommissie: "Om te kunnen...
Bank hoeft er niet op te wijzen dat het gunstig is over te sluiten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0548) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank niet verplicht was de consument erop te wijzen dat het gunstig was om de hypotheek...



