Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier
"Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht dat hij bij een opdracht tot advies en/of bemiddeling ter zake het afsluiten van een hypothecaire geldlening zorgdraagt voor een deugdelijk en transparant dossier, zodat Consument tot een juiste afweging en een verantwoorde keuze voor het desbetreffende product kan komen." Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid), die een hypotheekadviseur een deel van zijn vergoeding laat terugbetalen aan de klant.
De Commissie: "Ter zitting is vast komen te staan dat de Adviseur (Huizenga Assurantiën, Almelo, red.) slechts tijdens de oriëntatiegesprekken met Consument een inventarisatie heeft gemaakt aan de hand van het computerprogramma Finix en deze inventarisatie via het computerscherm aan Consument heeft getoond en met hem heeft besproken. Gespreksverslagen, onderliggende berekeningen ter vergelijking van verschillende hypothecaire financieringen, een analyserapport en een adviesrapport dat ten grondslag ligt aan de eerste offerte, ontbreken. (...) Nu de betreffende stukken niet zijn opgesteld door de Adviseur moet naar het oordeel van de Commissie worden aangenomen dat Adviseur niet heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht."
Omdat de adviseur wel een aantal werkzaamheden heeft verricht, beslist de Commissie dat hij een deel van zijn adviesvergoeding mag houden. Veertig procent oftewel 780 euro moet hij teruggeven aan de klant.
(Uitspraak 2016-583.)
Reactie toevoegen
Reacties
- 12 december 2016
ik begrijp niet wat deze man verkeerd heeft gedaan mogelijk heeft hij wel advies gegeven. omdat voor client niet aannemelijk is dat hij fout heeft gemaakt . er zijn tegenwoordig cliënten die dit doen om minder te betalen of je een schade claim verzorgen. we moeten meer kijken naar hepzucht van client cliënten zijn niet dom willen alleen zo minmogelijk betalen . zo blijf kifid in stand nederlander betalen liever niet.

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel
Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn
Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden
Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?
"Mooie kans voor tussenpersonen. Zonde dat men niet verwijst naar rol fin adviseurs. Iets met imago en vertrouwen?" Dat vraagt consultant Fred de Jong...

Local hero... Bart van der Sterren
In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen
“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Zeven vragen aan... Roger van der Linden
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...

Aanbieders kiezen hun eigen weg
Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...

Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met...