Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling. De adviseur had niet in het midden mogen laten wat er met de overlijdensrisicoverzekeringen moest gebeuren. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht geschonden heeft, maar dat de consument als gevolg daarvan geen schade heeft geleden en wijst de vordering af.

De commissie: "ls de tussenpersoon de mening was toegedaan dat hij geen rol meer hoefde te spelen ten aanzien van de overlijdensrisicoverzekeringen, dan had hij dit aan de consument moeten laten weten op een eerder moment dan in de e-mail van 2 oktober 2023. Dit had de tussenpersoon moeten doen in reactie op de e-mail van de consument van 1 augustus 2023, waarbij zij schreef dat zij wilde stoppen met de dienstverlening van de tussenpersoon. De tussenpersoon had op dat moment moeten zorgen voor een goede afhandeling van de klantrelatie.

"Op zijn laatst had de tussenpersoon dit volgens de commissie moeten doen bij de e-mail van 25 september 2023, toen de consument vragen stelde over de aan de hypotheek gekoppelde levensverzekeringen. De tussenpersoon had op dat moment niet in het midden mogen laten wat er met de overlijdensrisicoverzekeringen moest gebeuren. Nu de tussenpersoon de consument niet heeft gevraagd wat zij wilde doen met de overlijdensrisicoverzekeringen, is de commissie van oordeel dat deze een op hem rustende zorgplicht heeft geschonden. De klacht van de consument is dan ook gegrond.

"Het is echter niet komen vast te staan dat de consument schade heeft geleden als gevolg van deze zorgplichtschending. Zoals de consument zelf heeft verklaard, heeft zij de premies die zij niet meer wilde betalen gestorneerd. Verder stelt zij dat zij bij de verzekeraar als wanbetaler bekendstaat, maar zij heeft geen brieven van de verzekeraar ontvangen waaruit blijkt dat dit het geval is. Een verzekeraar moet dit – bijvoorbeeld in geval van een registratie – wel laten weten. De commissie ziet daarom geen grond om de vordering van de consument toe te wijzen en zal deze dan ook afwijzen."

Reactie toevoegen

 
Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen

Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...

Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden

Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....

Vordering van bijna 70 mille afgewezen

Vordering van bijna 70 mille afgewezen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...

Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat

Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat

(Kifid-uitspraak GC 2025-0335) De Geschillencommissie oordeelt "dat de uitvoerder niet verantwoordelijk is voor de wijze waarop de door de uitvoerder ingeschakelde...

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...

Consument schakelde terecht zelf advocaat in

Consument schakelde terecht zelf advocaat in

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...

Duur avondje sporten...

Duur avondje sporten...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...

Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...