Adviseur moet zorgen voor juist taxatierapport

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0228) Het aanleveren van een juist taxatierapport is de taak van de adviseur, aldus de Geschillencommissie.

Voor de commissie is “voldoende komen vast te staan dat de vertraging bij de beoordeling van de hypotheekstukken die de adviseur bij Hypotrust heeft aangeleverd, vooral te maken had met het taxatierapport van 29 mei 2022. Het is de commissie gebleken dat voor de verhoging van de hypothecaire geldlening van de consumenten geen extra recht van hypotheek nodig was, omdat het hypotheekrecht dat zij op 15 augustus 2019 aan Hypotrust hadden verleend, voldoende zekerheid bood. Het was dus de bedoeling dat de hypothecaire geldlening verstrekt zou worden op basis van het reeds gevestigde hypotheekrecht. Dat hypotheekrecht was echter uitsluitend gevestigd op het perceel woning en niet op het perceel weiland. Voor de commissie is voldoende komen vast te staan dat de marktwaarde (600.000 euro) die de taxateur heeft opgenomen in het taxatierapport van 29 mei 2022, was gebaseerd op beide percelen. Daarmee ‘dekte’ de marktwaarde uit dit taxatierapport de lading niet. Omdat daarnaast op het perceel weiland een recht van gebruik en bewoning rust, accepteerde Hypotrust dit taxatierapport niet voor de verhoging van de hypothecaire geldlening, en moest het taxatierapport worden aangepast.

“De commissie constateert dat die aanpassing op 5 juli 2022 heeft plaatsgevonden en dat de adviseur het aangepaste taxatierapport op 7 juli 2022 bij Hypotrust heeft aangeleverd. Dat was echter nadat de geldigheidsduur van renteaanbod 2 was verstreken (28 juni 2022). De commissie begrijpt dat Hypotrust akkoord is gegaan met een verlenging van de geldigheidsduur van renteaanbod 2 tot 15 juli 2022, maar constateert tegelijkertijd dat Hypotrust de hypotheekaanvraag desondanks niet binnen deze termijn heeft kunnen afronden. Naar het oordeel van de commissie kan deze termijnoverschrijding echter niet aan Hypotrust worden toegerekend. Het was niet aan Hypotrust om het taxatierapport te controleren op juistheid en ervoor te zorgen dat het ‘de lading zou dekken’. Dat is naar het oordeel van de commissie bij uitstek de taak van de adviseur. De adviseur heeft kennelijk niet opgemerkt dat de marktwaarde van 600.000 euro betrekking had op beide percelen, terwijl het hypotheekrecht uitsluitend op het perceel woning is gevestigd. Kennelijk is het de adviseur ook ontgaan dat op het perceel weiland een recht van gebruik en bewoning rust. Omdat het taxatierapport om deze redenen niet voldeed aan de acceptatienormen van Achmea, moest het worden aangepast".

Hypotrust heeft de consumenten in 2019 namens Achmea een hypothecaire geldlening verstrekt. In 2022 willen zij hun hypothecaire geldlening verhogen. Na advies en bemiddeling door een adviseur verstrekt Hypotrust de consumenten namens Achmea een renteaanbod. Hypotrust wijst de aanvraag af omdat het taxatierapport niet voldoet aan de acceptatienormen van Achmea. Nadat de adviseur een gewijzigd taxatierapport heeft aangevraagd en verkregen, biedt de adviseur dit aan bij Hypotrust. De geldigheidsduur van het rentaanbod is dan inmiddels verstreken. Hypotrust verstrekt de consumenten een nieuw renteaanbod, maar intussen is de rente gestegen. De consumenten zijn van mening dat Hypotrust haar zorgplicht heeft geschonden en vorderen dat Hypotrust de rente uit het oorspronkelijke renteaanbod hanteert.

Reactie toevoegen

 
Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....