Adviseur niet altijd verplicht om hulp te verlenen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0388) De consumenten hebben een geschil met de uitvoerder van hun rechtsbijstandverzekering en in dat kader hebben zij hun tussenpersoon om hulp gevraagd. De tussenpersoon heeft geweigerd hulp te verlenen omdat de werkzaamheden die de consumenten van hem verlangden, niet tot zijn taken behoren. Naar het oordeel van de commissie mocht de tussenpersoon dit verzoek afwijzen. Er bestaat geen wettelijke regel die de tussenpersoon daartoe verplicht. De klacht van de consumenten is ongegrond en de vorderingen(ruim 11.000 euro) worden afgewezen.
De commissie: "In de brief van 4 juli 2023 heeft de tussenpersoon de consumenten geschreven dat hij op zoek gaat naar een oplossing. Daaruit kan echter niet worden afgeleid dat de tussenpersoon de consumenten heeft beloofd om werk te maken van hun klacht over het handelen van de uitvoerder. Bovendien heeft de tussenpersoon kort na deze brief duidelijk gemaakt dat en waarom hij de consumenten niet tegemoet kan komen in hun verzoek.
"Uit de brief van de tussenpersoon van 24 juli 2023 maakt de commissie op dat de consumenten aan de tussenpersoon hebben gevraagd om namens hen een klacht bij de uitvoerder in te dienen. Naar het oordeel van de commissie mocht de tussenpersoon dit verzoek afwijzen. Er bestaat geen wettelijke regel die de tussenpersoon daartoe verplicht. De commissie is niet gebleken van een overeenkomst tussen de consumenten en de tussenpersoon op grond waarvan laatstgenoemde verplicht is om op verzoek klachten in te dienen bij andere financiële dienstverleners. Evenmin volgt uit de zorgplicht die op de tussenpersoon rust dat de tussenpersoon dergelijke taken op zich moet nemen.
"Het voorgaande wordt niet anders door de omstandigheid dat de consumenten op leeftijd zijn. Hoogstens brengt die omstandigheid mee dat de tussenpersoon iets meer begeleiding had kunnen bieden aan de consumenten. Verplicht was de tussenpersoon daartoe echter niet.
"Het bovenstaande leidt tot de conclusie dat de klacht van de consumenten ongegrond is en
dat hun vorderingen worden afgewezen."
Reactie toevoegen
Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen
(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering
(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...