Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant

Igor Gavic 2022

Tweederde (67 procent) van de respondenten in TJIP-onderzoek vindt dat financieel dienstverleners hen tijdig moeten waarschuwen wanneer hun verzekeringen, hypotheek of lening niet meer dreigen aan te sluiten op hun situatie. Zo vinden ze bijvoorbeeld dat een financieel dienstverlener kan adviseren welke pakketverzekering het beste bij zijn of haar persoonlijke situatie past (24 procent) of het beste in staat is om ervoor te zorgen dat ze geen overlappende verzekeringen afsluiten (35 procent). Ook denken de respondenten dat een financieel dienstverlener tijdig kan signaleren of gebeurtenissen, zoals een hoge inflatie, grote invloed zal hebben op hun situatie (21 procent). Daarmee is men beter voorbereid op verschillende scenario’s. Vier op de vijf ondervraagden ziet heil in dit soort inzichten van een financieel dienstverlener.

Meer dan tweederde van de Nederlanders (68 procent) denkt voldoende inzicht te hebben in zowel hun huidige als (verre) toekomstige financiële situatie. Bijna driekwart van de Nederlanders (74 procent) baseert zich daarbij op de administratie die ze zelf bijhouden.

“Gezien de huidige economische ontwikkelingen, met een torenhoge inflatie en een recessie die in 2023 boven ons hoofd hangt, is deze uitkomst vanuit onze optiek verontrustend. Inzicht in je financiën en vooral inzicht in je toekomstige financiën, of dat nu op de korte of lange termijn is, komt niet uit je eigen administratie naar boven. Of niet in voldoende mate”, aldus Igor Gavic, CEO van TJIP. “Financieel dienstverleners kunnen beter inzicht geven, doordat ze verder vooruitkijken of op basis van rekenmodellen inschattingen kunnen maken en klanten waarschuwen voor mogelijke problemen in de toekomst. Zij moeten daarbij echt uitgaan van de situatie van de klant, zodat die relevante inzichten ontvangt met duidelijke voordelen.

“Hoewel consumenten dus aangeven dergelijke diensten op prijs te stellen maken ze er (te) weinig gebruik van, gezien de eerdergenoemde percentages. TJIP ziet ook voor de financieel dienstverleners een rol weggelegd om hier verandering in te brengen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
E-commerce-giganten in verzekeringsland (blog TJIP)

E-commerce-giganten in verzekeringsland (blog TJIP)

(door Dingeman Leijdens, CEO van TJIP) Al een paar jaar duiken de namen van bedrijven als Amazon en Google op in relatie tot de verzekeringsmarkt. Vaak in de vorm...

Administratiekantoren verbreden naar bieden persoonlijk financieel inzicht

Administratiekantoren verbreden naar bieden persoonlijk financieel inzicht

Uit onderzoek onder 47 administratiekantoren door studenten bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool Ede (in opdracht van FinRust) komt naar voren dat 80 procent...

Van lijfrente expiratie naar financieel inzicht

Van lijfrente expiratie naar financieel inzicht

Het lijfrente expiratie ‘seizoen’ is weer in volle gang en klanten met zo’n expiratiebericht nemen contact op met u als adviseur. Dit is het moment...

3SU is als platform toegevoegd aan TJIP

3SU is als platform toegevoegd aan TJIP

TJIP heeft Triple S Unlimited overgenomen. 3SU is als platform toegevoegd aan TJIP. De technologie van 3SU richt zich op efficiënt beheer en gebruik van polis-...

Twintiger twee keer zo vaak als oudere bereid data te delen in ruil voor hypotheekkorting

Twintiger twee keer zo vaak als oudere bereid data te delen in ruil voor hypotheekkorting

Drie op de vijf twintigers (59 procent) is bereid data over woongedrag weg te geven in ruil voor korting op de hypotheek,, tegen gemiddeld een kwart over alle leeftijden....

Sneller, slimmer, efficiënter

Sneller, slimmer, efficiënter

“Met MeetingpointAdvies heeft TJIP een platform dat de concurrentiepositie van financieel adviseurs versterkt doordat zij sneller, slimmer en efficiënter...

"Tech cruciaal voor tevreden bankklant"

"Tech cruciaal voor tevreden bankklant"

Aspecten die verreweg de meeste Nederlanders belangrijk vinden bij hun bank zijn een gebruiksvriendelijke website (93 procent) en een app (81 procent) waarop zij...

Kees Haverkamp:  "Hoogste tijd voor radicale vernieuwing"

Kees Haverkamp: "Hoogste tijd voor radicale vernieuwing"

"Met open mond kijken we binnen onze branche naar serieus indrukwekkende nieuwkomers als Revolut, Monzo en N26 die op een hoop vlakken de traditionele...

Tjip: Nederlander weet zich geen raad met spraaktechnologie

Tjip: Nederlander weet zich geen raad met spraaktechnologie

Nederlandse werknemers lijken vooralsnog niet goed te kunnen bedenken hoe ze spraaktechnologie (systemen te vergelijken met Siri, Alexa of Google Assistent) op de...

Helft Nederlanders bespreekt financiële situatie openlijk met familie en vrienden

Helft Nederlanders bespreekt financiële situatie openlijk met familie en vrienden

“Dit onderzoek laat zien dat mensen ondanks de vele digitale mogelijkheden, ook vaak financieel advies vragen aan ervaringsdeskundigen in de familie- of vriendenkring."...