Adviseur stelde vraag te weinig

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0989) De gevolmachtigde heeft de autoverzekering opgezegd per contractvervaldatum. De consument is van mening dat de gevolmachtigde de autoverzekering niet heeft mogen opzeggen omdat zij op advies van de tussenpersoon meerdere schades heeft geclaimd. Daarnaast is de consument van mening dat de tussenpersoon tekort is geschoten in de op hem rustende zorgplicht door de consument niet te wijzen op de nadelige gevolgen die het indienen van meerdere schadeclaims kan hebben. In de klacht over de gevolmachtigde oordeelt de Geschillencommissie dat de gevolmachtigde de verzekering per contractvervaldatum heeft mogen opzeggen en dat dit niet in strijd is met de redelijkheid en billijkheid. De commissie oordeelt in de klacht over de tussenpersoon dat hij is tekortgeschoten, maar dat de consument geen schade heeft geleden. De vorderingen worden afgewezen.

De commissie: “De gevolmachtigde heeft de tussenpersoon per brief van 29 april 2019 gevraagd om het schadeverloop met de consument te bespreken. In deze brief worden een aantal mogelijke sancties genoemd indien de consument haar claimgedrag niet aanpast. Eén van deze sancties is het beëindigen van de verzekering. De tussenpersoon heeft gesteld dat het schadeverloop van de consument is besproken. De consument heeft dit bij het ontbreken van wetenschap niet betwist. De tussenpersoon heeft bij de gevolmachtigde evenwel niet nagevraagd welke stap de gevolmachtigde zou nemen bij een eerstvolgende schademelding. Hierdoor is het voor de consument niet duidelijk geworden welke stap de gevolmachtigde zou nemen bij een eerstvolgende schademelding. Naar het oordeel van de commissie is dit een tekortkoming van de tussenpersoon.”

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...