Adviseur struikelt over paard
(Kifid-uitspraak GC 2024-0400) De consument heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat als de bemiddelaar haar vragen wel had beantwoord, zij op basis van die informatie haar paard direct had laten inslapen en zij geen verdere kosten had gemaakt. De klacht is gegrond.
De consument klaagt dat zij kosten heeft moeten maken omdat de bemiddelaar haar vragen in de e-mail van 3 november 2022 nooit heeft beantwoord. Had de bemiddelaar haar vragen beantwoord, dan zou de consument ervoor hebben gekozen om de behandeling te staken en haar paard te laten inslapen. De bemiddelaar betwist dat hij vragen niet heeft beantwoord. De Geschillencommissie oordeelt dat de bemiddelaar de kosten die de consument na haar vragen en vóór de euthanasie heeft gemaakt, dient te vergoeden. De bemiddelaar heeft de consument namelijk onvolledig geïnformeerd. De bemiddelaar had antwoord moeten geven op de gestelde vragen en daarbij moeten wijzen op de dekkingsuitsluitingen en als hij het antwoord niet wist, had hij de gevolmachtigde of de verzekeraar de vragen van de consument moeten voorleggen en de antwoorden moeten terugkoppelen aan de consument.
Aangeboren afwijking
De commissie: "Als de bemiddelaar de consument had gewezen op de dekkingsuitsluitingen, dan zou de consument hebben geweten dat ECVM, dat een aangeboren afwijking is, al aanwezig was vóór het sluiten van de verzekering en dus niet gedekt was. De consument had dan geen verdere kosten gemaakt omdat zij dan haar paard direct had laten inslapen. De bemiddelaar betwist dit laatste door op te merken dat niet zeker is wat de consument had gedaan. De commissie passeert deze stelling van de bemiddelaar. Nadat bekend is geworden dat er geen dekking onder de verzekering is, heeft de consument het paard ook daadwerkelijk
laten inslapen."
De commissie beslist dat de bemiddelaar een bedrag van 2.699,69 euro aan de consument vergoedt.
Reactie toevoegen
Meer over
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...
Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP
(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...
Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...
Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...