Adviseur struikelt over paard
(Kifid-uitspraak GC 2024-0400) De consument heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat als de bemiddelaar haar vragen wel had beantwoord, zij op basis van die informatie haar paard direct had laten inslapen en zij geen verdere kosten had gemaakt. De klacht is gegrond.
De consument klaagt dat zij kosten heeft moeten maken omdat de bemiddelaar haar vragen in de e-mail van 3 november 2022 nooit heeft beantwoord. Had de bemiddelaar haar vragen beantwoord, dan zou de consument ervoor hebben gekozen om de behandeling te staken en haar paard te laten inslapen. De bemiddelaar betwist dat hij vragen niet heeft beantwoord. De Geschillencommissie oordeelt dat de bemiddelaar de kosten die de consument na haar vragen en vóór de euthanasie heeft gemaakt, dient te vergoeden. De bemiddelaar heeft de consument namelijk onvolledig geïnformeerd. De bemiddelaar had antwoord moeten geven op de gestelde vragen en daarbij moeten wijzen op de dekkingsuitsluitingen en als hij het antwoord niet wist, had hij de gevolmachtigde of de verzekeraar de vragen van de consument moeten voorleggen en de antwoorden moeten terugkoppelen aan de consument.
Aangeboren afwijking
De commissie: "Als de bemiddelaar de consument had gewezen op de dekkingsuitsluitingen, dan zou de consument hebben geweten dat ECVM, dat een aangeboren afwijking is, al aanwezig was vóór het sluiten van de verzekering en dus niet gedekt was. De consument had dan geen verdere kosten gemaakt omdat zij dan haar paard direct had laten inslapen. De bemiddelaar betwist dit laatste door op te merken dat niet zeker is wat de consument had gedaan. De commissie passeert deze stelling van de bemiddelaar. Nadat bekend is geworden dat er geen dekking onder de verzekering is, heeft de consument het paard ook daadwerkelijk
laten inslapen."
De commissie beslist dat de bemiddelaar een bedrag van 2.699,69 euro aan de consument vergoedt.
Reactie toevoegen
Meer over
Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage
(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...
Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis
Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...
Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank
(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...
Hypotheekadviseur laat veel steken vallen
(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over...
Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake
(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0711) De consument heeft een beroep gedaan op de inboedeldekking van zijn Woonverzekering nadat een kastje met daarin een verzameling Swarovski...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...
Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...
Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas
(Kifid-uitspraak GC 2024-0694) Tijdens een verblijf in een kliniek is de rugtas van de consument gestolen met daarin zijn laptop en een bril. De consument heeft...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0683) De consument heeft een geschil met de koper van zijn woning over harde knallen afkomstig uit het dak. De consument is door de rechtbank...