Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

laptop 4 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft.

Op 28 mei 2020 heeft de hypotheekadviseur die bij de opdracht van de consument betrokken was, de volgende e-mail naar de consument gestuurd: “Goedemorgen mevrouw [naam van de consument],
Ik ben zeer teleurgesteld na het lezen van de onderstaande e-mail. U wist vanaf het begin al dat u een andere baan had en dat u ook meer zou verdienen, dit had u mij verteld. Mag ik vragen waarom u ons het werk heeft laten verrichten terwijl u de hypotheek alleen op uw eigen naam wenst? Helaas is het niet de eerste keer dat wij kosteloos werk voor u verrichten, eerder heeft mijn ex-collega (…) u ook kosteloos geholpen.

In overleg met (…) en (…), de directie, hebben wij u op goede vertrouwen behoorlijk korting gegeven op de advies- en bemiddelingskosten. Zoals u in ons dienstverleningsovereenkomst heeft gelezen hanteren wij 500 euro kosten voor vroegtijdig beëindigen van een aanvraag. Ik had u telefonisch doorgegeven dat wij dit bedrag normaliter factureren aan de klant, na betaling van de factuur dienen wij de aanvraag in. Maar ook dit hebben wij, in overleg met de directie, op goede vertrouwen niet gedaan.

"Wij zullen u nu helaas een factuur van 500 euro moeten opsturen. Indien wij u in september van dienst mogen zijn, zullen wij de door u betaalde 500 euro verrekenen met ons eindfactuur. U kunt deze e-mail bewaren als bewijs hiervoor.

"Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.”

Neutralere manier

De commissie: "Hoewel de context van de e-mail ontbreekt, omdat het een antwoord is op een e-mail van de consument die niet is overgelegd, is de toon van de e-mail niet zoals die van een professionele partij richting zijn klant verwacht mag worden. Het advieskantoor had een neutralere manier kunnen mededelen dat er kosten in rekening gebracht zouden worden bij de consument. De commissie kan zich voorstellen dat de consument geen prettig gevoel heeft overgehouden aan de e-mail van 28 mei 2020. Die e-mail verzond de hypotheekadviseur relatief aan het begin van de contacten met de consument, zodat het te begrijpen is dat in elk geval die e-mail het beeld van de consument over de contacten met de hypotheekadviseur gekleurd heeft."

Voor het overige zijn de stellingen van de consument niet komen vast te staan en is er geen grond voor schadevergoeding. 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...

Schade door babbeltruc niet gedekt

Schade door babbeltruc niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...

Dank je de koekoek...

Dank je de koekoek...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...