Adviseur valt vertraging bij geldverstrekker niet te verwijten

Kifid 2024

(Kifid-uitspraak GC 2024-0482) Vertraging kan de hypotheekadviseur niet verweten worden in drukke markttijden. "De adviseur heeft zijn best gedaan om de initiële hypothecaire geldlening, die uiteindelijk geen
doorgang kon vinden, te regelen. Het is algemeen bekend dat het in de betreffende periode erg druk was bij geldverstrekkers vanwege de zeer lage hypotheekrente. Hierdoor kwam vertraging met enige regelmaat voor. Dit kan de adviseur niet verweten worden", meent de Geschillencommissie Kifid.

De consument heeft contact met de adviseur opgenomen voor het afsluiten van een hypothecaire geldlening. Vanwege de specifieke omstandigheden van de consument heeft de geldverstrekker de gewenste hypothecaire geldlening niet verstrekt. De consument heeft vervolgens een offerte voor een lagere hypothecaire geldlening ondertekend en aan de adviseur toegestuurd. Deze geldlening is echter niet tot stand gekomen. Volgens de adviseur wilde de consument nog enkele maanden wachten met afsluiten daarvan. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur onvoldoende heeft aangetoond dat dit inderdaad de wens van de consument was. De klacht van de consument is gegrond en haar vordering wordt gedeeltelijk toegewezen. De commissie beslist dat de adviseur de helft van zijn fee, derhalve een bedrag van 1.437,50 euro kwijt dient te schelden aan de consument. 

Reactie toevoegen

 
Adviseur die klant voor blok zette, moet 38.119 euro misgelopen voordeel vergoeden

Adviseur die klant voor blok zette, moet 38.119 euro misgelopen voordeel vergoeden

(Rechtspraak) Wegens schending van de zorgplicht moet een adviseur een klant 38.119,34 aan schadevergoeding betalen, te vermeerderen met wettelijke rente vanaf 31...

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....

Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten

Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten

(Kifid-uitspraak GC 2024-581) De consument heeft het kenteken van haar auto tijdelijk geschorst, maar is hierbij vergeten haar verzekering stop te zetten. Zij verzoekt...

Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis

Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0574) De consument is op een treinstation benaderd door een voor haar onbekende man met de vraag of hij haar telefoon mocht gebruiken. De...

Adviseur behoefde niet bedacht te zijn op pandemieuitsluiting voor 27 februari 2020

Adviseur behoefde niet bedacht te zijn op pandemieuitsluiting voor 27 februari 2020

(Rechtspraak) De stelling van 4PM c.s. dat No Risk vanwege de berichtgeving over de verspreiding van het coronavirus eind januari 2020 ermee rekening had moeten...

Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is

Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is

(Kifid-uitspraak GC 2024-0558) Er is ingebroken in de woning van de consumenten. De dader is de woning binnengekomen via het slaapkamerraam dat op een kleine kier...

Het staat geldverstrekker vrij geen WOZ-waardebepaling meer te accepteren

Het staat geldverstrekker vrij geen WOZ-waardebepaling meer te accepteren

(Kifid-uitspraak GC 2024-0554) De Geschillencommissie is van oordeel dat Obvion haar beleid met betrekking tot de wijze waarop een gewijzigde (gestegen) waarde van...

Rechtbank volgt lijn Geschillencommissie Kifid

Rechtbank volgt lijn Geschillencommissie Kifid

(Rechtspraak) De door eisers gevorderde vergoeding van de advies- en bemiddelingskosten wordt toegewezen. Eisers hebben volgens de Rechtbank Gelderland voldoende...

Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen

Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom...

Geen lekker hapje voor verzekeraar...

Geen lekker hapje voor verzekeraar...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0540) De verzekeraar stelt dat de consument hem opzettelijk heeft misleid door bij het aangaan en wijzigen van de verzekering niet te melden...