VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Cover VVP 4 2019

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken en zich meer te richten op het wegnemen van zorgen bij consumenten. Een belangrijke conclusie uit het ‘Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019’ onder zowel adviseurs als consumenten van Fred de Jong in samenwerking met Björn Bierhaalder (MCH Consultancy) en Susan Visser (Zeker Susan).

In VVP 4 van 9 juli is er volop aandacht aan dit voor adviseurs belangrijke onderzoek dat in opdracht van VVP, DELA en Scildon werd gedaan ten behoeve van de Dag van het Topadvies. VVP 4 staat dan ook weer boordevol tips, best practices en inspiratie voor adviseurs om hun pole position nu en in de toekomst nog beter te verzilveren.

Wat te denken van het tweede rondetafelgesprek onder de titel 'Weet wat je verkoopt' met adviseurs die hun onderneming hebben verkocht. "Het is misschien een nog wel spannender moment dan starten met een bedrijf, het verkopen ervan. In het gesprek vertellen adviseurs Michael Mackaaij, Marcel Polak en Niels Vermolen over hun ervaring met de verkoop van onderneming. Ook overnameadviseur Edwin Bosma (BHB Dullemond, tevens lid van het VVP Ondernemerspanel) deelt zijn praktijkervaringen en geeft tips aan adviseurs die hun adviesbedrijf willen verkopen of een aankoop overwegen.

In dit kader is de visie van VVP 4 van Bob Klijn (Herenvest Groep, eveneens lid van het VVP Ondernemerspanel) minstens zo interessant. Klijn stelt namelijk vragen over de nut en noodzaak van overnames. Hij zegt: "De afgelopen jaren wordt onze branche overspoeld door fusies en overnames. Groot, groter, grootst, lijkt het credo. Dit geldt zowel aan de kant van de verzekeraars, de aanbieders, als aan de kant van het intermediair, de adviseurs. Achter iedere overname zit een strategische keuze. De vraag die wij als branche onszelf zouden mogen stellen is: wat is de toegevoegde waarde van deze consolidatieslag voor de eindklant, de verzekerde?"

Verder uiteraard het praktijkgerichte vakkatern Ken je Vak!, het hart van iedere VVP-editie met need to know informatie voor adviseurs. En uiteraard twee nieuwe ideeën in het kader van de Adviescampagne 2019. VVP vraagt gedurende dit jaar financieel dienstverleners een campagne te bedenken die de meerwaarde van advies breed in Nederland over het voetlicht brengt. De campagne moet impactvol en betaalbaar zijn. In VVP 4 de Adviescampagne van Lloyds Bank en VKG.

De winnaar wordt door de jury, bestaande uit Enno Wiertsema (directeur Adfiz), Kalo Bagijn (mede-oprichter Brand New Day, merkenbouwer en reclamestrateeg Bert Rorije en Ewald Bary (commercieel directeur Lindenhaeghe), bekend gemaakt op 27 november tijdens het VVP Vakevent 'Waardecreatie'.

Dit en veel en veel meer in VVP 4.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Stimuleer A-factor bij medewerkers

Stimuleer A-factor bij medewerkers

Tijdens de VVP Dag van het Topadvies hield Astrid Duits (Van de Bovekamp) van het organisatieadviesbureau AvdB Advies met de deelnemers een interactieve ‘train...

Stimuleer A-factor bij medewerkers

Stimuleer A-factor bij medewerkers

Tijdens de VVP Dag van het Topadvies hield Astrid Duits (van de Bovekamp) van het organisatieadviesbureau AVDB Advies met de deelnemers een interactieve ‘train...

Dag van het Topadvies in beeld

Dag van het Topadvies in beeld

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de op 11 juni 2019 gehouden VVP Dag van het Topadvies....

Dag van het Topadvies: rendement van profilering

Dag van het Topadvies: rendement van profilering

Hoe kun je je anders profileren als advieskantoor en die andere profilering verzilveren? Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming heeft het antwoord:...

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...

Dag van het Topadvies: meer omzet uit topklanten

Dag van het Topadvies: meer omzet uit topklanten

Het is een bekend gegeven: twintig procent van de klanten staat voor tachtig procent van de omzet. Financieel adviseurs worstelen echter met het segment aan aandacht...