Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Piet Visser 2021

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij hypotheken worden aangeboden en gekenschetst worden als 'gebakken lucht'. Piet Visser van KWALITEITverzekeringen is het hier pertinent niet mee eens.

“Laat ik vooropstellen dat KWALITEITverzekeringen niet actief bezig is met ‘adviseren & bemiddelen’ van hypotheken. Al sinds 2007 heb ik mij uit dat marktsegment teruggetrokken. Het is dus niet zo dat ik vanuit mijn onderbuik reageer omdat ik mij in dit artikel aangevallen voel. Integendeel zelfs. Ook mijn ervaring is dat ik de aangeboden ‘Serviceabonnementen’ die ik in de dagelijkse praktijk tegenkom hun geld doorgaans niet waard vind. Het is goed dat De Consumentenbond daar kritisch over is. Toch voel ik de noodzaak om te reageren. En wel omdat hier weer de suggestie wordt gewekt dat wettelijke nazorg ‘gratis’ zou moeten zijn. Maar is dat wel zo?", vraagt Visser zich af.

In een gloedvol betoog stelt hij onder meer dat de Consumentenbond en anderen blijkbaar een 'free ride' willen voor wettelijke nazorg.  "Dat is prima, maar dan moet nu betaald worden voor een dienst die pas in de toekomst geleverd gaat worden. Dan halen we dus het grote manco van het provisiesysteem weer naar binnen. Namelijk dat er nu ‘heel veel geld gevraagd moet worden voor iets dat betrekkelijk eenvoudig lijkt’ en dat een groot deel van dit geld gereserveerd moet worden om in de toekomst te gebruiken voor de wettelijke nazorg. We weten toch allemaal dat dit geen realistische verwachting is? Dat geld gaat op de grote hoop (omzet en winst- en verliesrekening) en daar wordt niks van gereserveerd. Dit is het slechtst mogelijke resultaat voor de klant!"

Visser roept om om vooruit te denken. "Elk bedrijf houdt ooit op te bestaan, gaat failliet, wordt overgenomen, wordt beëindigd omdat er geen opvolging is, er is ooit een exit. Dan gaan de klanten over naar een andere bemiddelaar en wat ‘koopt’ de dan? Een hele partij klanten waarbij ooit een hypotheek bemiddeld is en waar wettelijke nazorgverplichtingen tegenover staan en waar geen stuiver aan omzet binnenkomt: want de wettelijke nazorg moet gratis zijn. Waarom zou iemand een dergelijk klantbestand willen overnemen? En als er geen belangstelling is, wie gaat dan die gratis wettelijke nazorg geven? De reden waarom die opvolgende partij belangstelling heeft voor zo’n deal heeft is waarschijnlijk omdat een adressenbestand met klantinformatie interessant is om nieuwe productie te kunnen maken! We zijn dus weer bezig een soort piramidespel op te tuigen, want anders vind je geen koper. De wettelijke nazorg is en blijft een ondergeschoven kindje, het gaat vooral om nieuwe productie! Hoe anders zou het zijn als al die klanten maandelijks een X-bedrag betalen voor de wettelijke nazorg. Dan is de koop heel anders gemotiveerd!"

Lees HIER zijn hele betoog op de website van VVP.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Frank Postel - Heuven Advies 1 november 2021

De trend voor advieskosten is omlaag. Advies word op steeds meer plaatsen eenvoudiger bereikbaar voor de consument. Daar zal het intermediair toch in mee moeten.

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Wft en AVG botsen

Wft en AVG botsen

(Financieel adviseur Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin, in VVP 3-2022) Gij zult nazorg leveren! In dit artikel stel ik aan de orde welke (juridische) problemen...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust hebben samen een AOV-onderhoudsproces ontwikkeld dat elke adviesorganisatie direct kan gebruiken om de klant goed te adviseren en te voldoen aan...