Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Piet Visser 2021

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij hypotheken worden aangeboden en gekenschetst worden als 'gebakken lucht'. Piet Visser van KWALITEITverzekeringen is het hier pertinent niet mee eens.

“Laat ik vooropstellen dat KWALITEITverzekeringen niet actief bezig is met ‘adviseren & bemiddelen’ van hypotheken. Al sinds 2007 heb ik mij uit dat marktsegment teruggetrokken. Het is dus niet zo dat ik vanuit mijn onderbuik reageer omdat ik mij in dit artikel aangevallen voel. Integendeel zelfs. Ook mijn ervaring is dat ik de aangeboden ‘Serviceabonnementen’ die ik in de dagelijkse praktijk tegenkom hun geld doorgaans niet waard vind. Het is goed dat De Consumentenbond daar kritisch over is. Toch voel ik de noodzaak om te reageren. En wel omdat hier weer de suggestie wordt gewekt dat wettelijke nazorg ‘gratis’ zou moeten zijn. Maar is dat wel zo?", vraagt Visser zich af.

In een gloedvol betoog stelt hij onder meer dat de Consumentenbond en anderen blijkbaar een 'free ride' willen voor wettelijke nazorg.  "Dat is prima, maar dan moet nu betaald worden voor een dienst die pas in de toekomst geleverd gaat worden. Dan halen we dus het grote manco van het provisiesysteem weer naar binnen. Namelijk dat er nu ‘heel veel geld gevraagd moet worden voor iets dat betrekkelijk eenvoudig lijkt’ en dat een groot deel van dit geld gereserveerd moet worden om in de toekomst te gebruiken voor de wettelijke nazorg. We weten toch allemaal dat dit geen realistische verwachting is? Dat geld gaat op de grote hoop (omzet en winst- en verliesrekening) en daar wordt niks van gereserveerd. Dit is het slechtst mogelijke resultaat voor de klant!"

Visser roept om om vooruit te denken. "Elk bedrijf houdt ooit op te bestaan, gaat failliet, wordt overgenomen, wordt beëindigd omdat er geen opvolging is, er is ooit een exit. Dan gaan de klanten over naar een andere bemiddelaar en wat ‘koopt’ de dan? Een hele partij klanten waarbij ooit een hypotheek bemiddeld is en waar wettelijke nazorgverplichtingen tegenover staan en waar geen stuiver aan omzet binnenkomt: want de wettelijke nazorg moet gratis zijn. Waarom zou iemand een dergelijk klantbestand willen overnemen? En als er geen belangstelling is, wie gaat dan die gratis wettelijke nazorg geven? De reden waarom die opvolgende partij belangstelling heeft voor zo’n deal heeft is waarschijnlijk omdat een adressenbestand met klantinformatie interessant is om nieuwe productie te kunnen maken! We zijn dus weer bezig een soort piramidespel op te tuigen, want anders vind je geen koper. De wettelijke nazorg is en blijft een ondergeschoven kindje, het gaat vooral om nieuwe productie! Hoe anders zou het zijn als al die klanten maandelijks een X-bedrag betalen voor de wettelijke nazorg. Dan is de koop heel anders gemotiveerd!"

Lees HIER zijn hele betoog op de website van VVP.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Frank Postel - Heuven Advies 1 november 2021

De trend voor advieskosten is omlaag. Advies word op steeds meer plaatsen eenvoudiger bereikbaar voor de consument. Daar zal het intermediair toch in mee moeten.

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...