Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Piet Visser 2021

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij hypotheken worden aangeboden en gekenschetst worden als 'gebakken lucht'. Piet Visser van KWALITEITverzekeringen is het hier pertinent niet mee eens.

“Laat ik vooropstellen dat KWALITEITverzekeringen niet actief bezig is met ‘adviseren & bemiddelen’ van hypotheken. Al sinds 2007 heb ik mij uit dat marktsegment teruggetrokken. Het is dus niet zo dat ik vanuit mijn onderbuik reageer omdat ik mij in dit artikel aangevallen voel. Integendeel zelfs. Ook mijn ervaring is dat ik de aangeboden ‘Serviceabonnementen’ die ik in de dagelijkse praktijk tegenkom hun geld doorgaans niet waard vind. Het is goed dat De Consumentenbond daar kritisch over is. Toch voel ik de noodzaak om te reageren. En wel omdat hier weer de suggestie wordt gewekt dat wettelijke nazorg ‘gratis’ zou moeten zijn. Maar is dat wel zo?", vraagt Visser zich af.

In een gloedvol betoog stelt hij onder meer dat de Consumentenbond en anderen blijkbaar een 'free ride' willen voor wettelijke nazorg.  "Dat is prima, maar dan moet nu betaald worden voor een dienst die pas in de toekomst geleverd gaat worden. Dan halen we dus het grote manco van het provisiesysteem weer naar binnen. Namelijk dat er nu ‘heel veel geld gevraagd moet worden voor iets dat betrekkelijk eenvoudig lijkt’ en dat een groot deel van dit geld gereserveerd moet worden om in de toekomst te gebruiken voor de wettelijke nazorg. We weten toch allemaal dat dit geen realistische verwachting is? Dat geld gaat op de grote hoop (omzet en winst- en verliesrekening) en daar wordt niks van gereserveerd. Dit is het slechtst mogelijke resultaat voor de klant!"

Visser roept om om vooruit te denken. "Elk bedrijf houdt ooit op te bestaan, gaat failliet, wordt overgenomen, wordt beëindigd omdat er geen opvolging is, er is ooit een exit. Dan gaan de klanten over naar een andere bemiddelaar en wat ‘koopt’ de dan? Een hele partij klanten waarbij ooit een hypotheek bemiddeld is en waar wettelijke nazorgverplichtingen tegenover staan en waar geen stuiver aan omzet binnenkomt: want de wettelijke nazorg moet gratis zijn. Waarom zou iemand een dergelijk klantbestand willen overnemen? En als er geen belangstelling is, wie gaat dan die gratis wettelijke nazorg geven? De reden waarom die opvolgende partij belangstelling heeft voor zo’n deal heeft is waarschijnlijk omdat een adressenbestand met klantinformatie interessant is om nieuwe productie te kunnen maken! We zijn dus weer bezig een soort piramidespel op te tuigen, want anders vind je geen koper. De wettelijke nazorg is en blijft een ondergeschoven kindje, het gaat vooral om nieuwe productie! Hoe anders zou het zijn als al die klanten maandelijks een X-bedrag betalen voor de wettelijke nazorg. Dan is de koop heel anders gemotiveerd!"

Lees HIER zijn hele betoog op de website van VVP.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Frank Postel - Heuven Advies 1 november 2021

De trend voor advieskosten is omlaag. Advies word op steeds meer plaatsen eenvoudiger bereikbaar voor de consument. Daar zal het intermediair toch in mee moeten.

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Algemene ontwikkelingen, zoals het ingestelde provisieverbod, hebben geen gevolgen voor de dekking van de AOV en vallen daarmee niet onder de nazorgplicht. De Wft...

Geen plicht tot premienazorg

Geen plicht tot premienazorg

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Anders dan de Geschillencommissie vindt de Commissie van Beroep van Kifid dat de adviseur niet gehouden is om de consument...